Date of Award

4-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Language and Literacy Education

Department

Linguistics

First Advisor

Prof. Ali Shehadeh

Second Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Abstract

Short videos are a tool for multimodal learning. Utilizing these videos in second language (L2) classrooms to facilitate interaction among learners can be an asset for language learning by providing varied pedagogical approaches. This convergent concurrent mixed-methods design study analyzed the efficacy of short videos to promote L2 interaction in English as a Foreign Language (EFL) context in the United Arab Emirates (UAE). The study aimed to highlight if short videos facilitate classroom interaction among EFL learners and in what ways. It also indented to pinpoint young EFL learners’ perceptions and attitudes toward using short videos in promoting their interaction with one another and with their teacher in the L2 classroom. The study considered teachers’ view about the use of short videos in promoting student–student and teacher–student interaction in the L2 classroom. The study used different research instruments, including observational checklists, fieldnotes, learners’ surveys and interviews, and teachers’ interviews. The study targeted eighth-grade female students (n = 27) in a government school in Abu Dhabi. Six lessons were observed where short videos were used. Most of the students participated in the survey (24 of 27), and six randomly chosen students were interviewed. The study collected teachers’ perspectives. Three teachers were interviewed to share their viewpoints regarding the use of short videos to facilitate interactions among learners. The main findings of the study revealed that short videos promote interaction in L2 classrooms. There were different ways in which short videos promoted interactions, including teachers’ questioning strategies and feedback, tasks related to short videos, and random or purposeful grouping or pairing of students. Moreover, other factors of short videos hindered interaction, such as length, content, presentation, and time of placement of the short video in the class. By analyzing the interviews, four themes were extracted from students and teachers’ responses to questions. A number of theoretical and pedagogical implications emerged based on the findings of this study.

Arabic Abstract


استخدام مقاطع الفیدیو القصیرة لتعزیز التفاعل اللغوي باللغة الثانیة بین طلبة الصف الثامن في حصص اللغة الإنجلیزیة

تُعد مقاطع الفيديو القصيرة احدى وسائل التعلم التي يمكن استخدامها لدعم وتسهيل التفاعل الصفي في دروس اللغة الإنجليزية كجزء من منظومة التعلم. تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن استخدام مقاطع الفيديو القصيرة والطرق المتبعة لتعزيز التفاعل في الصف الدراسي لتعلم اللغة الثانية (الإنجليزية) وأثرها على تعلم اللغة لطلبة الصف الثامن في دولة الإمارات العربية المتحدة. تم اتباع المنهج المختلط في هذه الدراسة من خلال تسجيل الملاحظات في قائمة تفصيلية لستة دروس مختلفة وذلك لمعرفة دور استخدام مقاطع فيديو قصيرة في حصص اللغة الإنجليزية للصف الثامن، بالإضافة إلى تسجيل الملاحظات الميدانية في الوقت ذاته. وقد أخذت هذه الدراسة بعين الاعتبار وجهة نظر الطلبة من خلال جمع تصوراتهم ومواقفهم من استخدام المقاطع القصيرة كجزء من تعلم اللغة الثانية لتعزيز التفاعل الصفي من خلال استبانة شارك فيها (24) طالباً، ومقابلات مع (6) طالبات. بالإضافة إلى جمع وجهات نظر المعلمين عن استخدام مقاطع الفيديو القصيرة لدعم التفاعل الصفي في حصص اللغة الإنجليزية. أظهرت النتائج أن مقاطع الفيديو القصيرة تعزز التفاعل في فصول اللغة الثانية وبطرق مختلفة. وأفاد الطلاب بأن مقاطع الفيديو القصيرة عززت تعلمهم وفهمهم للغة الثانية إلى جانب تطوير مهاراتهم اللغوية. وحملت نتائج مقابلات المعلمين وجهات نظر إيجابية فيما يتعلق باستخدام مقاطع الفيديو القصيرة لتعزيز ودعم التفاعل في الفصول الدراسية للغة الثانية. في الوقت نفسه، حدد كل من الطلاب والمعلمين المشكلات والقيود التي قد يكون لها تأثير سلبي على التفاعل في حصص اللغة الثانية عند استخدام مقاطع فيديو قصيرة. علاوة على ذلك، قدمت هذه الدراسة بعض من المقترحات والتوصيات للمعلمين ومصممي المناهج وفي مجال البحث العلمي.

Share

COinS