Date of Award

4-2018

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

Hala Elhoweris

Second Advisor

Efthymia Efthymiou

Third Advisor

Samir Duqmaq

Abstract

Recent research indicated that the success of inclusion programs is dependent on teachers’ attitudes toward inclusion. Therefore, the objective of this study was fivefold as follows: i) investigating university faculty attitudes toward including college students with disabilities in higher education, ii) examining the impact of university faculty teaching experience and their previous contact with individuals with disabilities on their attitudes towards including college students with disabilities in higher education, iii) examining the impact of the severity of the disability on the university faculty attitudes toward including college students with disabilities in higher education, iv) investigating willingness of university faculty toward providing educational accommodations to college students with disabilities in higher education, and v) investigating the relationship between the university faculty attitudes and their

Willingness to provide educational accommodation to college students with disabilities in higher education. A total of 125 university faculty participated in this study. Overall, the results of this study indicated that the university faculty attitudes toward including college students with disabilities were positive. Moreover, there was a significant difference in the extents of experience in teaching college students with disabilities on the attitudes of the university faculty. With respect to the previous contact, the findings of this study indicated that the university faculty with previous contact with individuals with disabilities holds higher positive attitudes than those who do not have previous contact. Also, the findings of this study indicated university faculty hold more positive attitudes towards including college students with mild disabilities. And finally, there was a significant relationship between university faculty attitudes and their willingness towards providing educational accommodation for college students with disabilities. Recommendations for practice and future research are discussed in this study.

Comments

تهدف هذه الدراسة بشكل عام إلى معرفة اتجاهات الهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية المتحدة نحو دمج الطلاب من أصحاب الهمم في صفوف التعليم العالي. أهداف هذه الدراسة على النحو التالي: أ)معرفة اتجاهات الهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية المتحدة نحو دمج الطلاب من أصحاب الهمم في صفوف التعليم العالي، ب( فحص أثر مستوى الخبرة في تدريس الطلبة من أصحاب الهمم و الإتاا المسبق للهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية مع أفراد من أصحاب الهمم والإتصال المسبق للهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية المتحدة نحو دمج الطلاب من أصحاب الهمم في صفوف التعليم العالي, ج(فحص أثر مستوى شدة الإعاقة على اتجاهات الهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية المتحدة ، و د( معرفة رغبة الهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية في تقديم تكييفيات دراسية للطلبة من أصحاب الهمم في صفوف التعليم العالي. عينة الدراسة هي 125 عضو من الهيئة التدريسية في جامعة الامارات العربية المتحدة. أشارت نتائج هذه الدراسة أن اتجاهات الهيئة التدريسية بجامعة الامارات العربية المتحدة نحو دمج الطلاب من أصحاب الهمم في صفوف التعليم العالي كانت ايجابية بالإضافة إلى ذلك أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن اتجاهات أعضاء الهئية التدريسية حو دمج أصحاب الهمم كانت إيجابية أكثر عند دمج الطلبة من أصحاب الهمم ذوو الاعاقات البسيطة. كما بينت نتائج الدراسة أن الخبرة في تدريس الطلبة من أصحاب الهمم كان لها أثر على اتجاهات أعضاء الهئية التدريسية نحو دمج أصحاب الهمم و كذا الإتصال المسبق بأفراد من أصحاب الهمم. كما أكد كل أفراد العينة الدراسية عن رغبتهم في تقديم تكييفات دراسية للطلبة من أصحاب الهمم . كما بينت النتائج وجود علاقة بين اتجاهات أعضاء الهئية التدريسيةحو دمج أصحاب الهمم و رغبتهم في تقديم تكييفات دراسية للطلبة من أصحاب الهمم. كما تمت مناقشة توصيات التطبيق و البحوث المستقبلية في هذه الدراسة.

Included in

Education Commons

Share

COinS