Date of Award

4-2019

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Public Law

First Advisor

د. حبيبة سيف الشامسي

Second Advisor

د. أسامه أحمد بدر

Third Advisor

د. مد حت عبد العال

Abstract

كثيرا ما يقوم الطفل بتعريض نفسه للخطر على الإنترنت وذللك بسبب عدم تمتعه بالمقومات التي تجعله يدرك ويعي ما يجب وما لا يجب فعله وفي غمرة اندماجه في المواقع الالكترونية المتاحة بكثرة على الانترنت حيث يراها شيقة ومحببة له، ومع تلك المواقع التي تطلب منه الإفصاح الصريح عن هويته أو عن بيانات شخصية متعلة به قد ينسى الطفل مفسه ويدلي بها لأشخاص غر يبين قد تجعله يتعرض لعواقب وخيمة. كما نعلم أن الطفل يتمتع بعفويةشديدة تجعله يتصرف دون النظر أو الالتفات إلى أي نصلئح أو ضوابط يضعها له والديه مما يوقعه بالتالي في كثير من المشاكل وكذللك يعرضه للمخاطر والانتهاكات.

إننا في هذا الوقت بحاجة إلى القانون يحمي خصوصية الأطفال على الانترنت من الانتهاكات التي قد يتعرضوا لها، فلا تكفي القوانين العامة لحماية الطفل بل لا بد من القوانين خاصة مفصلة لحمايتهم.

تناولت في الفصل الأول ماهية الحق في خصوصية حيث قمت بتعريفها في المبحث الأول وكان هناك اتجاهيين الاتجاه الضيق والواسع ثم تطرقت إلي طبيعة الحق في الخصوصية.

أما المبحث الثاني فقد قمت بطرح موقف التشريعات من الحق في الخصوصية وكذللك تطرقت إلى موقف المشرع الإماراتي منها.

أما الفصل الثاني فقد كان بعنوان فعالية خصوصية الطفل في ضوء تحديات الانترنت وناقشت من خلاله ماهية قانون حماية الطفل على الانترنت (COPPA) وكذللك تطبيقات أبل آي دي وقوقل ومدى توافقها مع قانون حماية الطفل، وأيضا ناقشت موقف القاتوز الإماراتي من حماية خصوصية الطفل.

Comments

Children often endanger themselves while using the internet because they don’t have the elements that make them aware of what they should do and what they should not do. Nowadays, everything is widely available through millions of websites on the internet that makes them happy and enjoys spending most of their time on the internet. As we know that the children have the spontaneity that makes them act without consideration or attention to any advice or control from their parents that causes many problems and puts them in danger and violations. We currently need a law that protects online children’s privacy from violations.

The first chapter discusses the right to privacy and the definition was introduced in the first section. After that, the nature of the right to privacy is emphasized. Then, the legislation of the right to privacy and the situation of the UAE legislature is discussed in detail.

The second chapter deals with the privacy of the child and the challenges the child's faces while using the internet. It discusses in detail the Child Protective Act (COPPA) as well as the applications of Apple and Google and its compatibility with the Child Protective Law. In addition, it discusses the UAE law regarding the protection of the privacy of children.

Included in

Law Commons

Share

COinS