الجرائم المخلة بالشرف والأمانة في مجال الوظيفة العامة (دراسة مقارنة)

فيصل عبد الله فهد المقبالي

Public functions are many and varied, civil, judicial, military, diplomatic and other functions have led to the existence of functional legislation, each of which has established conditions and controls for the exercise of these functions.

These conditions, which are stipulated in the majority of the functional legislation, are included in the conditions of appointment to public office or among the grounds for termination of employment, provided that he is not sentenced to a custodial penalty for a felony or misdemeanor against honor and honesty.

As the legislation has arranged this important effect on crimes against honor and honesty. The questions addressed by the seminar to answer were whether the functional legislation defined or defined crimes against secretariat, who was competent to assess what type of crime, and what the criteria for distinguishing crimes honor and honesty were.

It was found that legislation in the UAE or Arab legislation did not define or identify crimes against honor and honesty in an exhaustive manner and left it to be defined for doctrine and the judiciary because they are the definitions that are flexible and change by changing the perception of society and the circumstances prevailing in it.

It was also clear that most of the legislation did not specify who was responsible for assessing whether the offense was against the honor and honesty of the candidate for the public office or who was at the top of his work, and left it to be determined by the doctrine and judiciary, which confirmed the right of the administration to this estimate.

Finally, it was found that the doctrine and the judiciary had endeavored to establish a standard for the determination of this type of crime, and the group had seen the introduction of the Formal standard, which considered the crime committed without considering the other considerations. The other group considered the individual standard, which was based on several considerations, including the nature and importance of the function, the type of work performed by the staff member and the type of crime.

Abstract

الوظائف العامة كثيرة ومتنوعة، فهناك الوظائف المدنية والقضائية والعسكرية والدبلوماسية، وغيرها من الوظائف، أدت إلى وجود تشريعات وظيفية قامت كل منها بوضع شرط وضوابط لممارسة هذه الوظائف

ومن هذه الشروط التي نصت عليها غل لبية التشريعات الوظيفية ضمن شروط التعبين في الوظائف العامة أو ضمن الأسباب التي تؤدي إلى إنهاء الخدمة، شرط أ ن لا يكون محكوما عليه بعقوبة مقيد للحرية في جناية أو جنحة مخلة بالشرف ولأمانة

وبما أن التشريعات رتبت هذا الأثر الهام بشأن الجرائم المخلة بالشرف والآمنة فالتساؤلات التي تناولتها الدراسة بالإجابة عليها، هل قامت التشريعات الوظيفة بتعريف الجرائم المخلة بالشرق والأمانة أو تحديدها، ومن هي الجهة المختصة بتقدير هذا الزوع من الجرائم، وما هي معابير تحديد الجرائم المخلة بالشرف والأمانة

وتبين بان التشريعات سواء الصادرة في دولة الإمارات أو التشريعات العربية، لم تقم بتعريف الجرائم المخلة بالشرف والأمانة أو تحديدها تحديداً جامعا مانعاً وتركة أمر تعرفها للفقه والقضاء، لأنها ضمن التعريفات التي تتسم بالمرونة وتتغير نظرة المجتمع إليها والظروف السائدة فيه.

واتضح كذلك، بأن أغلب التشريعات، لم تحدد الجهة المنوط بها تقدير إن كانت الجريمة مخلة بشرف وأمائة المرشح للوظيفة العامة أو من هو على ر اس عمله، وتركت أمر تحديدها للفقه والقضاء، والذين أكدا على أحقية الإدارة في هذا التقدير

واتضح أخيرا، بان الفقه والقضاء اجتهدا على وضع معيار لتحديد هذا النوع من الجرائم، فرأى فريق الأخذ بالمعيار الشكلي وألذ ينظر إلى ماهية الجريمة المرتكبة دون النظر لباقي الاعتبارات، أما الفريق الأخر، رأى الأخذ بالمعيار الموضوعي والذي يستند على اعتب ارت عدمنها، طبيعة الوظيفة وأهميتها ونوع العمل الذي يؤديه الموظف ونوع الجريمة.