تجربة مؤسسة شرطة دبي في توفير الأمن من خلال الخدمات الذكية: دراسة تحليلية لنظام الحكومة والإدارة

حمدان خالد بلال الديسي

This study aims to assess the different aspects of providing smart services within a governance system that ensures good governance standards, such as effectiveness, transparency, and protecting the rights of the recipients of the services (i.e. citizens and visitors). To this end, the researcher designed and distributed a survey in Arabic to a random sample that was administered conveniently to 277 individuals of those who used the police smart services. The researcher also interviewed five high-rank police decision-makers to better learn about the governance aspects of providing smart services. SPSS and thematic analyses revealed the following important findings:

- Service recipients are generally satisfied with the smart services provided by Dubai Police.

- Service recipients generally regard Dubai Police services as being highly efficient.

- The high percentage of service recipients faces difficulties when using some smart services provided by Dubai Police.

- Assessing smart services did not differ significantly by the various demographic factors of the service recipients except for the age factor.

- Age of service recipients was a determining factor that affected their perceptions about police smart services concerning satisfaction with services, the efficiency of using services, difficulties in using services, and diversity of

Services provided.

- The government can better support Dubai police experience with smart services by (a) hiring qualified staff, (b) allocating adequate budgets, and (c) empowering the implementation of rigorous governance systems of smart services.

- Introducing smart services does not jeopardize the jobs of Emirati police staff as these services change the culture of work and therefore allow staff to adapt gradually.

Abstract

هدفت هذه الدراسة العلمية إلى التعرف على الخدمات الذكية التي تقدميا شرطة دبي وذلك من وجية نظر طرفين من ذوق العلاقة هما المراجعين وموظفي الشرطة، ومدى نجاح تجربة مؤسسة شرطة دبي في توفير الأمن من خلال تطبيق الخدمات الذكية. واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي حيث تم سحب عينة الدراسة بأسلوب عشوائي متيسر بواقع 277 مراجعا أكملوا استبانة الدراسة والمتضمنة خمسة عشر سؤالا باللغة العربية بعد تحكيم الاستبانة والتحقق من صدقيتها ودرجة الثبات في أسئلتها. كذلك تم اجراء مقابلات شخصية معمقة مع خمسة مسؤولين من داخل القيادة العامة لشرطة دبي لمعرفة آرائهم حول الجانب الحكومي لتجربة شرطة دبي في توفير الامن من خلال الخدمات الذكية. وقد أظهرت نتائج تحليل الاستبانة والمقابلات الشخصية ما يلي:

- أن غالبية المراجعين راضون عن الخدمات الذكية التي تقدميا شرطة دبي.

- أن غالبية المراجعين يعتبرون الخدمات المقدمة من شرطة دبي بأنها تتمتع بالكفاءة العالية.

- أن شريحة مهمة من المراجعين يواجهون بعض المشاكل والتعقيدات أثناء استخدامهم

للخدمات الذكية المقدمة من شرطة دبي.

- عدم اختلاف اراء المراجعين حول الخدمات الشرطية الذكية بحسب المتغيرات الشخصية

ليم على محاور الدراسة باستثناء متغير العمر.

- تتباين اراء المراجعين بحسب متغير العمر، حي تباينت آراؤهم من حي ) أ( الرضا عن

الخدمات و) ب (كفاءة استخدام الخدمات و) ج(عقبات استخدام الخدمات و)د( تنوع استخدام

الخدمات الشرطية الذكية.

- يمكن للحكومة دعم تجربة شرطة دبي من خلال تعزيز الموارد البشرية المؤهلة والمدربة،

وتوفير الميزانية الكافية لتطبيق نظام متين لحكومة هذه الخدمات الذكية.

- لا يعتقد المسؤولون في الشرطة بأنّ تطبيق الخدمات الذكية والذكاء الاصطناعي تضر

بالموظفين أو أنيا تؤدي إلى زيادة البطالة بينهم، لأن الخدمات الذكية تؤدي إلى تغيير

أساليب عمل الموظفين دون الحاجة لإقالة عدد منيم أو تسريحه من العمل.