Date of Award

12-2017

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Sociology

First Advisor

Dr. Muhammed Danladi Musa

Second Advisor

Dr. Maha Bashri

Third Advisor

Dr. Ateeq Jakka

Abstract

The media industry in the UAE, like elsewhere in the world, is experiencing significant changes due to the innovations brought by Information and Communication Technologies (ICTs). Newsrooms are especially the center of such changes, forcing media owners and managers to recognize that convergence of print and online media is inevitable to sustain their newspapers. This research intends to develop an assessment method to determine how newspapers are performing in a convergent media environment. To investigate the three types of newsroom convergence levels (coordination, cross-media, and full integration); the study develops an assessment model for the ten dimensions of newsroom convergence as provided by earlier scholars. The study employs newsroom ethnography and triangulation method in which the researcher conducted interviews, analyzed records, and observed different aspects of newsroom convergence processes. The results provided a detailed assessment of each newspaper on the ten dimensions and the overall assessment of the convergence levels that each newspaper is operating on. The study reveals that convergence is more strategically planned in the privately owned newspaper but haphazard in the government-owned newspaper. The study proved the validity of the assessment approach developed to determine convergence levels in the newsroom. This research can add to the existing literature on newsroom convergence as well as provide a guide for media owners and managers who intend to plan for newsroom convergence projects or to assess their current change projects.

Comments

تشھد صناعة الإعالم في دولة الإمارات العربية المتحدة، شأنها في ذلك شأن أماكن أخرى من العالم، تغيرات كبیرة بسبب الابتكارات التي جلبتها تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. وتشكل غرف الأخبار مركزا خاصا لهذه التغییرات، مما دفع ملاك وسائل الإعلام والمدیرین إلى الإدراك بأن التقارب بین وسائل الإعلام المطبوعة والإلكترونية أمر لا مفر منه للحفاظ على استمرارية صحفهم. ویھدف ھذا البحث إلى تطوير نموذج لتقییم أداء الصحف في بیئة إعلامية متقاربة. ولتحقیق ثلاثة أنواع من مستویات التقارب في غرف الأخبار (التنسیق، ووسائط الإعلام، والاندماج الكامل)، تقوم الدراسة بتطویر نموذج تقییم للأبعاد العشرة لتقارب غرفة الأخبار على النحو الذي قدمه باحثون سابقون. واستخدم الباحث منھج إثنوغرافیا غرفة الأخبار وطریقة التثلیث من خلال إجراء المقابلات وتحليل السجلات وملاحظة جوانب مختلفة من عملیة التقارب في غرفة الأخبار. وقدمت النتائج تقییما تفصیلیا لكل صحیفة على مستویات البعد وتقییما عاما لمستوى التقارب الذي تعمل فیه كل صحیفة. وكشفت الدراسة أن التقارب مخطط استراتیجیا بشكل أوضح في الصحف المملوكة للقطاع الخاص ولكن أقرب إلى العشوائية في الصحف المملوكة للحكومة. وأثبتت الدراسة صحة نھج التقییم الذي طوره الباحث لتحدید مستویات التقارب في غرفة الأخبار. ویمكن لهذا البحث أن یضیف إلى الأدبیات الموجودة حول التقارب في غرفة الأخبار، فضلا عن توفر دلیل لمالكي وسائل الإعلام والمدیرین الذین یعتزمون التخطيط لمشاریع التقارب في غرف الأخبار، أو لتقییم مشاریع التغییر الحالیة

Included in

Social Media Commons

Share

COinS