Date of Award

10-2020

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Mass Communication

First Advisor

Dr. Shujun Jiang

Second Advisor

Ali Noor

Third Advisor

Dr. Osman Antwi-Boateng

Abstract

The United Arab Emirates (UAE) government has made countless efforts to fight radicalization propaganda in cyberspace. However, cyber technology evolution and the smart use of social media in fostering terrorist activities and radical ideologies have posed big challenges. Numerous studies have tried to understand online radicalization communication strategies, but very few have investigated the effectiveness of counter-radicalization programs in the UAE and the world in general. This research aims first to understand the network, communication, and narrative characteristics of radicalization and counter-radicalization accounts on Twitter. It also aims to explore factors that influence engagements for both types of accounts. Lastly, identifying the differences between radicalization and counter-radicalization accounts helps understand and evaluate the counter-radicalization efforts and programs. The research questions and hypotheses were based on the social identity model of deindividuation effect (SIDE) and the heuristic-systematic model of information processing (HSM). Twitter account context and content data were analyzed to test the hypotheses using the computational method. Social network analysis, content analysis, and statistical analyses, including multiple regression and non-parametric tests, were conducted to understand and compare the radicalization/counter-radicalization communication structures and characteristics. The results showed that radicalization network communities were separated based on Islam's two main denominations (Sunni and Shia Islam), and counter-radicalization network communities were separated based on narrative strategies (counter and alternative narratives). The research also identifies several content and context factors influencing engagement. In radicalization accounts, factors such as messenger type, sentiment, narrative, and hashtag use were found to have a positive influence on engagement. However, in counter-radicalization accounts, sentiment and narrative type are the only factors that influence engagement. Radicalization and counter-radicalization results were compared. It was concluded that religious scholars and social narratives play an important role in Twitter engagements, suggesting that incorporating religious scholars and social narratives in counter-radicalization programs will increase engagement and help online counter-radicalization.

Comments

مع ثورة التكنولوجيا الرقمية والهواتف المحمولة والشبكة العنكبوتية، الأيدلوجيا المتطرفه تخترق الآن وتنتشر من خلال اشكال جديدة من الاتصال الجماهيري بشكل عام وفي منصات شبكات التواصل الإجتماعي بالتحديد. هذا الإنتشار يعد حاليا من اهم المهددات في جهود الحكومات لمحاربة للإرهاب والتطرف. حكومة الإمارات العربية المتحدة تسعي باستمرار بمحاربة هذه الافكار المتطرفه في الفضاء السيبيري، ولكن التطورات التي تشهدها منصات التواصل الإجتماعي جعلتها بيئه خصبه لأصحاب الفكر المتطرف لنشر افكارهم وتحريض الجمهور لتبني هذه الأفكار مما يجعلها متفوقه على الجهود الحكوميه للتصدي ومحاربتها، يهدف هذا البحث أولاً إلى فهم الخصائص الشبكية والتواصلية والسردية لحسابات التطرف ومكافحة التطرف في تويتر. ويهدف أيضًا إلى استكشاف العوامل التي تؤثر على التفاعلات لكل من حسابات التطرف وحسابات مكافحة التطرف وعمل دراسه مقارنه بين حسابات التطرف وحسابات مكافحة التطرف للمساهمه في تقييم اداء مراكز وبرامج مكافحة التطرف الإلكتروني. تم بناء أسئلة البحث وفرضيات البحث بناءً على نظريتين وهما نموذج الهوية الاجتماعية لتأثير عدم التمييز ( SIDE ) المختصه في الهوية الإجتماع ية و نظرية ( HSM ) خلال تحليل الشبكة الاجتماعية وتحليل المحتوى والتحليل الإحصائي، أظهرت النتائج أن مجتمعات شبكة التطرف تم فصلها على أساس المذهبين الرئيسيين للإسلام )الإسلام السني والشيعي( . وتم انقسام مجتمعات شبكة مكافحة التطرف على أساس استراتيجيات السرد )الرواية المضادة والسردية البديلة(. واسفرت نتائج البحث الى تحديد العديد من عوامل المحتوى والسياق التي تؤثر على ا لتفاعل. حيث انه يعد نوع المرسل والمشاعر والسرد واستخدام الهاشتاج من العوامل التي تؤثر على التفاعل في حسابات التطرف. اما في حسابات مكافحة التطرف ، فإن المشاعر ونوع السرد لهما تاثير على التفاعل. وفي الختام تمت مقارنة نتائج التطرف ونتائج مكافحة التطرف وتبين ان علماء الدين والسرد الاجتماعي يلعبان دورًا مهمًا في التفاعل على شبكة تويتر مما يشير إلى أن دمج علماء الدين والخطاب الاجتماعي في برامج مكافحة التطرف سيزيد من المشاركات ويساعد في مكافحة التطرف عبر الإنترنت.

Included in

Social Media Commons

Share

COinS