Date of Award

4-2020

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Mass Communication

First Advisor

Badreya Al Jenaibi

Second Advisor

Ali Rafeeq

Third Advisor

Eloisa Martin

Abstract

This dissertation discusses the intersection of social media, particularly Instagram, Arab writers, and Arab readers in terms of social media effects. It examines the phenomenon of using social media in the literary ecosystem from both a user and producer perspective. The research is based around a theoretical framework of the uses and gratifications theory and the Gatekeeping theory. These theories are used to which understand Arab readers’ choice of platform, motivations, and attitudes. Furthermore, the perspectives of Arab writers are investigated, through the theories, leading to a holistic understanding of the Arab literary ecosystem. The main objective of this dissertation is to explore the current changes in the Arab literary ecosystem in relation to Instagram and identify key challenges facing Arab writers. This study employs a mixed-methods approach, using both quantitative and qualitative methods. Specifically, the parallel convergent method was applied, whereby quantitative and qualitative data collection and analysis were conducted simultaneously. Quantitative data was collected through surveys, answered by 312 and analyzed through SPSS. Additionally, qualitative data was obtained via 30 interviews, and analyzed through thematic analysis. The methodology of the study reflects the dual nature of Instagram. The study suggests that Arab readers are motivated to use Instagram as a medium to consume literature for various, and unique, reasons. In addition, Instagram lends itself to Arab writers, who through their own motivations, are using the platform for their writings. This study sheds light on the Arab literary ecosystem in relation to Instagram. It leads to a big picture understanding of the social media Instagram, and Arab readers and writers.

Comments

تناقش هذه الأطروحة وسائل التواصل الاجتماعي و القراء و الكتاب العرب. و تركز الدراسة على علاقة الانستغرام بالبيئة الأدبية العريبة من منظور المنتج و المستخدم. و يستند البحث على إطار نظري من " " uses and gratifications theory و " " Gatekeeping theory هذه النظريات معتادة على فهم اختيار القراء العرب لمنصات القراءة و دوافعهم و مواقفهم تجاه القراءة. بالإضافة إلى ذلك، يتم دراسة وجهات نظر الكتاب العرب من خلال النظريات ، مما يؤدي إلى فهم أعمق للساحة الأدبية العربية و مكوناتها بشكل أكثر شمولا ا. الهدف الرئيسي من هذه الرسالة هو استكشاف التغيرات الحالية في البيئة الأدبية العربية فيما يتعلق بالانستغرام و تحديد التحديات التي تواجه الكتاب العرب. تستخدم هذه الدراسة نهجاا مختلطاا باستخدام الأساليب الكمية و النوعية على حد سواء ، و طبقت طريقة " Parallel Convergent design " حيث تم جمع و تحليل كل البيانات في وقت واحد. تم جمع البيانات الكمية من خلال الاستبيانات التي جاوب عليها 312 قارئاا عربيا ا و تم تحليلها من خلال برنامج " " SPSS كما تم الحصول على البيانات النوعية من خلال مقابلة 0 كاتب عربي و تحليلها بطريقة " " thematic analysis . تشير هذه الدراسة إلى أن القراء العرب يستخدمون الانستغرام كوسيلة للقراءة لأسباب مختلفة وخاصة بهم. بالإضافة إلى ذلك فإن موقع الانستغرام مفيد للكتاب العرب الذين لديهم دوافعهم الخاصة لاستخدامه لنشر كتاباتهم. تسلط هذه الدراسة الضوء على البيئة الأدبية العربية فيما يتعلق بالانستغرام وتوفر فهماا أوسع للعلاقة بين وسائل التواصل الاجتماعي القراء والكتاب العرب .

Included in

Social Media Commons

Share

COinS