Date of Award

2-2020

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Philosophy

First Advisor

Saddik Gohar

Second Advisor

Ali Noor Mohamed

Third Advisor

Hosny Eldaly

Abstract

Social media are one of the current forms of media that have diverse qualities and characteristics. Today, the use of social media is growing day by day at a significant rate. It is in this domain that students can virtually meet with their classmates and their teachers. They can communicate issues that are of significance and are related to their learning process. This study aimed to explore how social media platforms could affect English learning skills and to find whether social media could improve English language skills. The current study used mixed methods involving quantitative and qualitative approaches, such as interviews, questionnaires, as well as an experimental research method, which was employed in the current study. Pre-test and post-test were applied for examining the students‟ performance before and after the experiment to examine the influence of social media platforms used on improving the students writing and speaking skills. Evidence from the three instruments, questionnaire, interview, and the quasi-experiment (pre-post-test) showed how social media platforms influence the students' English learning skills. Conclusively, the use of social media platforms contributes to the improvement of students‟ skills and increases their motivation when writing recount texts. Therefore, this study suggests that social media should be incorporated into the UAE pedagogical system to improve the reading and speaking skills of the students significantly. It is thus logical to find that social networking sites (SNS) can be an excellent platform for teaching and learning of the English language. Especially for developing English reading and writing, students can utilize the (SNS) regularly.

Comments

نتميز وسائل الإعلام الاجتماعي بأنها واحدة من الأشكال الحالية للإعلام والتي لها صفات وخصائص متنوعة. كما يتزايد استخدام وسائل التواصل الإجتماعي يوما بعد يوم بشكل كبير. حيث تتنوع استخداماتها وأصبح بإمكان الطلبة مقابلة زملائهم ومعلميهم والتواصل معهم بسهولة حول القضايا ذات الأهمية والتي قد ترتبط بعملية التعلم الخاصة بهم. وقد هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى تأثير وسائل الإعلام الاجتماعي على تطوير مهارة تعلم اللغة الإنجليزية ومعرفة ما إذا كان يمكن لوسائل التواصل الاجتماعي تحسين مهارات اللغة الإنجليزية. وقد اعتمدت هذه الدراسة على توظيف المنهج الكمي والكيفي ، وكذلك تم استخدام كل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. بهدف الوقوف على مدى تأثير وسائل الإعلام الاجتماعي على تحسين مهارة المحادثة والكتابة في اللغة الإنجليزية لدى الطلبة بدولة الإمارات . وقد أظهرت النتائج أن هناك تحسن واضح في تحصيل الطلاب على وجه التحديد في متوسط درجاتهم في الاختبار النهائي وفي مرحلة ما بعد الإختبار في المجموعة التربية. كما أظهرت نتائج كل من الاستبيان والمقابلة مدى تأثير منصات وسائل التواصل الاجتماعي على مهاراته الطلاب في تعلم اللغة الإنجليزية. وتؤكد هذه الدراسة إلى أن وسائل الإعلام الاجتماعية يجب دمجها في النظام التربوي في دولة الإمارات العربية المتحدة بهدف تحسين مستوى الطلاب في مهارات القراءة والكتابة في اللغة الإنجليزية لديهم . لذلك من المنطقي أن نجد أن مواقع الشبكات الاجتماعية (SNS) يمكن أن تكون منصة رائعة لتعليم وتعلم اللغة الإنجليزية. خاصة لتطوير القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية. يمكن للطلاب الاستفادة من مواقع الشبكات الإجتماعية (SNS) على أساس منتظم

Share

COinS