•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

برنامج تعليميٌّ قائم على تِقْنيَة الميتافيرس Metaverse وقياس فاعليته في تنمية مهارات المستقبل الرقمية والاتِّجاه نحوَ تعزيزها لدى طلاب التعليم الجامعيِّ

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

عبدالعزيز بن فالح العصيل

Abstract

This research aimed to design an educational program based on Metaverse technology and measure its effectiveness on developing digital future skills and enhancing them among university students in KSA. To achieve this purpose, a random sample of (40) preparatory-year students from King Faisal University in Al-Ahsa was selected, along with (6) students from the research group for a case study. The research employed a descriptive method to design the program, develop its materials and tools, an experimental method with a quasi-experimental design to measure effectiveness, and a case study approach to enrich the research with qualitative data.

Quantitative data were collected using a cognitive test for digital future skills, a performance observation checklist, and a measure of attitudes. Qualitative data were gathered through semi-structured interview questions.

The quantitative results revealed a statistically significant difference at a significance level of (0.0001) between the mean scores of the experimental group in the pre-test and post-test for the cognitive test, observation checklist, and attitude scale. The practical significance, measured using eta squared, indicated a large effect size for the program on the cognitive test (0.721%), moderate on the observation checklist (0.611%), and large on the attitude scale (0.966%), confirming the program's effectiveness on developing digital future skills and enhancing attitudes towards learning them. The qualitative results also confirmed the role of the program in developing digital future skills.

Keywords: Educational Program, Metaverse Technology, Digital Future Skills.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هَدَف البحث إلى تصميم برنامج تعليميٍّ قائم على تِقْنيَة الميتافيرس Metaverse وقياس فاعليته في تنمية مهارات المستقبل الرقمية، والاتِّجاه نحوَ تعزيزها لدى طلاب التعليم الجامعيِّ في المملكة العربية السعودية، ولتحقيق ذلك؛ اختِيرت عيِّنة عشوائية بلغت (40) طالبًا من طلَّاب السنة التحضيرية في جامعة الملك فيصل بمحافظة الأحساء، وعلى (6) طلاب من مجموعة البحث؛ لإجراء دراسة الحالة، واتَّبَع البحث المنهج الوصفيَّ لتصميم البرنامج، وبناء موادِّه وأدواته، والمنهج التجريبيَّ ذا التصميم شِبْهِ التجريبيِّ لقياس الفاعلية، ومنهج دراسة الحالة لإثراء البحث بالبيانات النوعية، وجُمعت بيانات البحث الكَمِّية باستخدام اختبار الجانب المعرفيِّ لمهارات المستقبل الرقمية، وبطاقة ملاحظة الجانب الأدائيِّ، ومقياس الاتِّجاه، كما استُخدمت لجمع البيانات النوعية أسئلةُ المقابلة شِبْهُ المقنَّنة، وكشفت نتائج البحث في جانبها الكَمِّيِّ عن وجود فرق دالٍّ إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.0001)، بين متوسِّطَيْ درجات المجموعة التجريبية في التطبيقين: القَبْليِّ والبَعْديِّ، في الاختبار المعرفيِّ، وبطاقة الملاحظة، ومقياس الاتِّجاه، وبحساب الدلالة العملية باستخدام مربَّع إيتا كانت قوَّة تأثير البرنامج كبيرةً في الاختبار، بلغت (721.0%)، ومتوسِّطةً في بطاقة الملاحظة، بلغت (611%)، وكبيرةً في مقياس الاتِّجاه بلغت (966%)؛ مما يؤكِّد فاعلية البرنامج في تنمية مهارات المستقبل الرقمية، وتعزيز الاتِّجاه نحوَ تعلُّمها، كما أكَّدت النتائج النوعية على دور البرنامج في تنمية مهارات المستقبل الرقمية.

الكلمات المفتاحية: برنامج تعليمي، تقنية الميتافيرس Metaverse، مهارات المستقبل الرقمية.

Author ORCID Identifier

Orcid: https://orcid.org/0009-0004-1084-3455

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.