
Title (Arabic) العنوان باللغة العربية
التدريس الانعكاسي: نظرة عن كثب على استجابات طلاب الجامعات السعودية للشعر الإنجليزي
Abstract
This study aims to explore Saudi college students’ analytical abilities by focusing on their engagement with English poetry through reflective learning practices. The study employed a multimodal approach and multimedia to interpret poetry, focusing on enhancing students' understanding of poetry while also examining the effectiveness of this instructional method. The poems selected for the study are from the British Romantic Period (1789–1830). It is a strategic implementation of a culturally appropriate pedagogy that utilises visual language to interpret poems in English. Independently constructing their own videos provided students with a chance to replace traditional written interpretation of poems in the classroom. Allowing multilingual students to communicate and express emotions visually gives them access to their creative potential, from which they can construct more meaningful interpretations. The study demonstrates through their personalised videos, that Saudi student are open to composing and explorations using technology and multimedia that liberate them from traditional teaching techniques and allow them to unlock their interpretive skills and represent their interpretations in original ways. Furthermore, these findings might also have greater relevance to wider debates on extending the use of technology and multimedia as a key element for educators hoping to engage students with reading and responding to poetry in a second language.
Keywords: Reflexive pedagogy, technology, multimedia, poetry, visual language, interpretive skills
Arabic Abstract الملخص باللغة العربية
تقدم هذه الورقة دراسة تستكشف طرق تحسين تفاعل الطلاب السعوديين مع الشعر باللغة الإنجليزية من خلال تزويدهم بفرص بديلة للتحليل والتعبير عن أنفسهم باستخدام التكنولوجيا والوسائط المتعددة.إنها استراتيجيه لعلم أصول التدريس المناسب ثقافيا والذي يستخدم اللغة المرئية لتفسير القصائد باللغة الإنجليزية.قدم إنشاء مقاطع الفيديو الخاصة بهم بشكل مستقل للطلاب فرصة لاستبدال التفسير المكتوب التقليدي للقصائد و السماح للطلاب التي لم تكن اللغة الانجليزية هي اللغة الاصلية بالتواصل والتعبير عن المشاعر بصريا و يمنحهم إمكانية الوصول إلى إمكاناتهم الإبداعية ، والتي يمكنهم من خلالها بناء تفسيرات أكثر وضوحا. وهذا يدعم مفهوم عدم وجود إجابات خاطئة في قراءة الشعر وتحليله ويسمح للطلاب بإنشاء علاقة استكشافية نحو قراءة الشعر. هذا مهم للطلاب السعوديين على وجه الخصوص ، لأنهم ليسوا بارعين في اللغة الإنجليزية المكتوبة مثل طلاب اللغة الإنجليزية الأصليين. تتناول هذه المقالة أيضا تصورات الطلاب لتحديد فعالية الشعر المرئي كبديل للتحليل المكتوب للشعر.
في هذا البحث أقوم بالتحقيق في العلاقة بين الشعر وطرق التدريس للسماح بمحاولات فردية لتقديم إطار معين كوسيلة لدراسة الشعر. وأظهرت الدراسة ، من خلال مقاطع الفيديو الخاصة بهم ، أن الطلاب السعوديين منفتحون على استخدام التكنولوجيا والوسائط المتعددة التي تحررهم من تقنيات التدريس التقليدية وتسمح لهم بإطلاق العنان لمهاراتهم التفسيرية وتمثيل تفسيراتهم بطرق متميزه .
الكلمات المفتاحية: التدريس الانعكاسي, تكنولوجيا, الوسائط المتعددة, شِعر, لغة بصرية, مهارات التفسيرية
Author ORCID Identifier
Recommended Citation
Almufayrij, H. S. (2025). Reflexive pedagogy: A closer look at Saudi college students’ responses to English poetry. International Journal for Research in Education, 49(1), 318 – 351. http://doi.org/10.36771/ijre.49.1.25-pp-318-351