•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

أثر استخدام إستراتيجية البيت الدائري في تدريس وحدة العلاقات الدولية على التحصيل والاتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية والوطنية لدى طالبات الصف الثاني متوسط

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. مها بنت إبراهيم الكلثم

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of the roundhouse strategy related to teaching international relations unit on grade eight students’ achievement and attitudes toward national and social studies module. The researcher prepared a teaching unit in international relations embedded in the one of the units of national and social studies module taught to grade eight students. The researcher also prepared a teacher’s guide in using roundhouse strategy. The sample comprised forty students in grade 8 at Al- majmaah governance. The students were divided into two groups: an experimental group taught using roundhouse method, and a control group following the traditional instruction. The results showed that there was a statistically significant difference (α ˂ 0.05) in the post-testing results of the international relations unit in favor of experimental group students. In addition, a statistically significant difference (α ˂ 0.05) was found in the post-testing of the attitudes scale in favor of the experimental group. Due to its role in strengthening student's national allegiance, loyalty and acknowledgement of kingdom's efforts.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر استخدام إستراتيجية البيت الدائري في تدريس وحدة العلاقات الدولية على التحصيل والاتجاه نحو مادة الدراسات الاجتماعية والوطنية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثة بإعداد برنامج وحدة العلاقات الدولية المضمنة في الوحدة الثامنة من مقرر الدراسات الاجتماعية والوطنية الذي يدرس للصف الثاني المتوسط، كما قامت بإعداد دليل المعلمة في استخدام إستراتيجية البيت الدائري. واشتملت عينة الدراسة (40) طالبةً من طالبات الصف الثاني المتوسط بمحافظة المجمعة، وقسموا إلى مجموعتين، الأولى: تجريبية درست باستخدام إستراتيجية البيت الدائري، والثانية: ضابطة درست بالطريقة التقليدية. وتوصلت الدراسة إلى عددٍ من النتائج، أبرزها: وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطتي درجات طالبات المجموعتين: التجريبية، والضابطة في نتائج القياس البعدي لاختبار وحدة العلاقات الدولية التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطتي درجات طالبات المجموعتين: التجريبية، والضابطة في نتائج القياس البعدي لمقياس الاتجاه لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء ذلك أوصت بعدد من التوصيات، وقدمت عددًا من المقترحات التي تصب في تعزيز استخدام إستراتيجية البيت الدائري في تدريس الدراسات الاجتماعية والوطنية، والاهتمام بالتحصيل والاتجاه نحو الدراسات الاجتماعية والوطنية؛ لما له من دور في تعزيز الانتماء والولاء الوطني للطالبة وتقدير جهود الوطن.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.