•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات السعودية في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة "جامعة الملك سعود أنموذجاً

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. شيخة ثاري النفعي الرشيدي

Abstract

This study aimed to identify the reality of the academic educational discourse in the Saudi universities in the light of the modern educational trends. The sample was 1066 educational letters represented in the master's and doctorate letters in the Faculty of Education, King Saud University in the following majors: curricula and methods of teaching, fundamentals of education, and educational administration), which were discussed and approved during the period (1420H - 1437H). The researcher used descriptive analytical approach, and prepared the tool of the study forms of analysis of the content of the academic discourse. The light of the subjective thrusts for each of the three areas, the study showed the following results: 1)The most prominent orientations of the academic education discourse in the College of Education at King Saud University are represented in Master's research, 2) The most orientations of educational discourse in the field of curriculum and teaching methods focusing on the elements of the curriculum, analysis of curriculum, strategies and methods of teaching, and teacher roles, and 3)Discourse of research on curriculum and methods of teaching focused on the study of achievement, and on the subject of science, and the major were limited to the stages of general education in schools.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

ملخص الدراسة

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات السعودية في ضوء الاتجاهات التربوية الحديثة، والتعرف على أبرز القضايا التربوية التي تناولها، وتكونت العينة من(1066) خطاباً تربوياً تمثل في رسائل الماجستير والدكتوراه بكلية التربية جامعة الملك سعود (كأنموذجاً للجامعات السعودية)في التخصصات الآتية:( المناهج وطرق التدريس، وأصول التربية، والإدارة التربوية) التي تمت مناقشتها واجازتها خلال الفترة( 1420ه - 1437ه)، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، كما أعدت أداة الدراسة المتمثلة في استمارات تحليل محتوى الخطاب التربوي الأكاديمي في ضوء التوجهات الموضوعية لكل مجال من المجالات الثلاثة، وأظهرت الدراسة النتائج الآتية:

- أبرز توجهات الخطاب التربوي الأكاديمي في كلية التربية بجامعة الملك سعود تمثل في أبحاث الماجستير.

- أكثر توجهات الخطاب التربوي في مجال المناهج وطرق التدريس تركز في عناصر المنهج، وتحليل المناهج، واستراتيجيات وطرق التدريس، وأدوار المعلم.

- ركزت خطابات بحوث المناهج وطرق التدريس على دراسة التحصيل، وعلى مبحث العلوم ، واقتصرت غالبيتها على مراحل التعليم العام في المدارس.

- أبرز توجهات الخطاب التربوي الأكاديمي في مجال أصول التربية ظهر في مجال الفكر التربوي سيما بالدراسات المتعلقة بالمضامين التعليمية.

- أبرز توجهات الخطاب التربوي الأكاديمي في مجال الإدارة التربوية تركز في دراسة الكفايات والممارسات والأدوار، وتركزت في مرحلة التعليم العام.

كما أوصت الباحثة عدداً من التوصيات أهمها وضع خطة استراتيجية لتوجيه الخطاب التربوي الأكاديمي في الجامعات السعودية بشكل عام وجامعة الملك سعود بشكل خاص.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.