•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تقييم مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية للطلبة الموهوبين من وجهة نظرهم في مدارس الموهوبين في الأردن

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. عبداللطيف خلف الرمامنةو د.رأفت عبد الفتاح الشبلي

Abstract

ABSTRACT

This study aimed to finding out the social and emotional needs of gifted students, and assessing the extent of the needs to meet the students in the Schools of His Majesty King Abdullah II for Excellence, as well as to identify the impact of variables of gender and grade to meet the social and emotional needs.

The study sample consisted of (304) students. The researcher chose a simple random sample of the original study population divided into two stages: secondary grades (first secondary & second secondary), and elementary grades (seventh and eighth grade). The researcher prepared scale to find out the most important social and emotional needs, and assess the extent of the social and emotional needs meeting gifted students, High and suitable validity and reliability was extracted for the study.

Means , standard deviations and ( t ) test for two independent samples were calculated , and the results showed the following :

  1. The most prominent social needs represented in the need of gifted students for leadership skills , dealing with others , motivation , investment their time , having comfort and voluntary work .In addition to that , the most prominent emotional needs of gifted students represented in their need to understanding , self-esteem , reducing the emotional problems such as , feeling bored , failure, anger, and the need to plan for the future besides the feeling of being happy.
  2. The level of assessment of the extent of social and emotional needs meeting gifted students was moderate , as well as the averages showed that the level of evaluation in the extent of social and emotional needs meeting gifted students was also moderate.
  3. There was significant differences at the level of (a=0.05) in the level of assessment of the extent of social and emotional needs meeting gifted students for the benefit of male students on the total score for the questionnaire and the social and emotional dimensions.
  4. There was significant differences at the level of (a=0.05) in the level of assessment of the extent of social and emotional needs meeting gifted students for the benefit of elementary grade on the total score for the questionnaire and the social and emotional dimensions.

In the light of the results , the study recommended the following: -

Meeting the needs through a comprehensive guidance program for teachers who are dealing with gifted groups based on the best strategies that contribute in raising the level of the social and emotional needs of gifted students, in addition to the way of making contacts between teachers and gifted students and solving their problems.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الحاجات الاجتماعية والانفعالية للطلبة الموهوبين، وتقييم مدى تلبية هذه الحاجات للطلبة في مدارس جلالة الملك عبد الله الثاني للتميز، بالإضافة إلى التعرف على أثر متغيري الجنس والمرحلة الدراسية في تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية.تألفت عينة الدراسة من (304) طالباً وطالبة حيث قام الباحثان باختيار عينة عشوائية بسيطة من مجتمع الدراسة الأصلي موزعة على المرحلتين دراسيتين المرحلة الثانوية الصفين (الأول ثانوي والثاني ثانوي)، والمرحلة الأساسية الصفين (الصف السابع والثامن).ولتحقيق اهداف الدراسة قام الباحثان ببناء أداة هدفت إلى الكشف عن أهم حاجاتهم الاجتماعية والانفعالية، وتقييم مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية للموهوبين، حيث تمتعت بدلالات صدق وثبات مرتفعة.وتم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبارt)) لعينتين مستقلتين وأظهرت النتائج: أن أبرز الحاجات الاجتماعية تمثلت في حاجة الموهوبين إلى المهارات القيادية والتعامل مع الآخرين وحاجتهم إلى الدافعية واستثمار وقتهم بشكل جيد والراحة والاستجمام والعمل التطوعيّ، وأن أبرز الحاجات الانفعاليّة للطلبة الموهوبين تمثلت بحاجتهم إلى فهم وتقدير الذات والحاجة إلى الحد من المشكلات الانفعالية كالشعور بالملل والفشل والغضب والحاجة إلى التخطيط للمستقبل. وكان مستوى تقييم مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية للطلبة الموهوبين كان متوسطاً، كذلك بينت المتوسطات الحسابية لكل من البعدين أن مستوى التقييم في مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية كان متوسطاً أيضا. واشارت النتائج بأنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a =0.05) في مستوى تقييم مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية للطلبة الموهوبين لصالح الطلبة الذكور على العلامة الكلية للاستبانة وبعديها الاجتماعي والانفعالي. كما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a =0.05) في مستوى تقييم مدى تلبية الحاجات الاجتماعية والانفعالية للطلبة الموهوبين لصالح المرحلة الأساسية على العلامة الكلية للاستبانة وبعديها الاجتماعي والانفعالي

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.