•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

التقييم الذاتي في فصول تدريس قواعد اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية: دراسة على متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مركز اللغات والترجمة بجامعة إب

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

مروان سعيد سيف مقبل

Abstract

The present study investigated the implementation of self-assessment in EFL grammar classroom to identify the attitudes of EFL learners at the Centre for Languages and Translation, Ibb University towards self-assessment, their perceptions of the advantages of self-assessment, and the problems or difficulties that EFL learners may face while carrying out self-assessment activities. To collect data, the researcher used three instruments: a questionnaire, a structured interview, and a focus group discussion. The questionnaire was administered to (85) EFL learners. Using the stratified sampling technique, the researcher selected randomly (14) learners for the interviews and (21) learners to participate in the focus group discussions. The findings of the study indicated that EFL learners perceive the benefits of self-assessment and have positive attitudes towards it. The study reported that the learners did not have any problems or difficulties while carrying out self-assessment activities, which may be due to the nature of the self-assessment technique and activities used and the sufficient training and guidance that the EFL learners received. The study showed that there were statistically significant differences in the mean scores of the learners’ responses according to the frequency of doing self-assessment activities, but not according to the variables Gender and Proficiency Level. As the study indicated that self-assessment is helpful and has several advantages for EFL learners and that EFL learners have positive attitudes towards it, the researcher recommended that EFL teachers should think about integrating self-assessment into their classrooms.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة تطبيق التقييم الذاتي في فصول تدريس قواعد اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية للتعرف على اتجاهات متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في مركز اللغات والترجمة بجامعة إب نحو التقييم الذاتي، ومعرفة إدراكهم لفوائد هذا النوع من التقييم. كما هدفت إلى التعرف على المشاكل أو الصعوبات التي قد يواجهونها أثناء القيام بأنشطة التقييم الذاتي. ولجمع البيانات استخدم الباحث ثلاثة أدوات: الاستبانة، المقابلة المنظمة (المقننة)، والمجموعة البؤرية. حيث وزعت الاستبانة على (85) متعلماً من المستويين المبتدئ والمتوسط، بينما استخدم الباحث طريقة العينة الطبقية العشوائية لاختيار (14) متعلما للمقابلات و (21) متعلما للمشاركة في مناقشات المجموعة البؤرية. حيث أظهرت نتائج الدراسة إلى أن متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية يدركون فوائد التقييم الذاتي وأن لديهم اتجاهات إيجابية نحو هذا النوع من التقييم. كما أظهرت الدراسة عدم مواجهة المتعلمين لأي مشاكل أو صعوبات أثناء القيام بأنشطة التقييم الذاتي، وهو ما يمكن إرجاعه إلى طبيعة أداة التقييم الذاتي والأنشطة المستخدمة والتدريب الكافي والتوجيه الذي تلقاه المتعلمين على التقييم الذاتي. وأظهرت نتائج الدراسة ايضاً وجود فروق دالة إحصائياً في متوسط درجات استجابات المتعلمين حسب متغير تكرار القيام بأنشطة التقييم الذاتي، ولكن ليس وفقاً لمتغير الجنس ومتغير مستوى الكفاءة في اللغة الإنجليزية. ولما كانت نتائج الدراسة قد أظهرت أن للتقييم الذاتي العديد من الفوائد لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وأن اتجاهات المتعلمين نحو هذا النوع من التقييم إيجابية، فقد أوصى الباحث معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بالعمل على دمج التقييم الذاتي في عملية تدريس وتعلم اللغة الانجليزية.

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.