•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

العلاقة بين مهارات التفكير وأداء القائد التربوي

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د. صلاح صالح معمار

Abstract

Abstract:

In today’s world of education, the importance of teaching has increased, and it is considered that teachers and school leaders should think effectively to help students perform well. In this context, this research study focused on discussing the relationship between thinking skills and school leaders’ performance. For this purpose, different kinds of literature were investigated to gather the appropriate data. Further, the questionnaire survey method was used to collect data from a sample size of 50 respondents. The research participants include principals, teachers, and assents principals from different schools. The questionnaire was structured to include predictors, such as prior experience, education level, age, job changes, and thinking skills development programs that may have a positive bearing on the overall thinking skills of leaders and may contribute to improve their performance. Through the use of statistical analysis, a strong relationship is thus proved between the thinking skills and school leaders’ performance.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

في عالم التعليم اليوم، ازدادت أهمية التعليم، واعتبر أن المعلمين وقادة المدارس يجب أن يفكروا بشكل فعال في مساعدة الطلاب على الأداء الجيد. وفي هذا السياق، ركزت هذه الدراسة البحثية على مناقشة العلاقة بين مهارات التفكير وأداء قادة المدارس. لهذا الغرض، تم التحقيق في أنواع مختلفة من الأدب لجمع البيانات المناسبة. وعلاوة على ذلك، استخدمت طريقة استبيان الاستبيان لجمع البيانات من حجم عينة من 50 المجيبين. ويشمل المشاركون في البحث مدراء ومدرسين ومدراء المدارس من مدارس مختلفة. باستخدام سبس، تم تلخيص البيانات باستخدام تبويب متبادل وبعد ذلك، تم اختبار فرضية كل منها باستخدام اختبار تشي مربع. وقد تم تصميم الاستبيان ليشمل مؤشرات تنبؤية، مثل الخبرة السابقة، ومستوى التعليم، والعمر، والتغيير الوظيفي، وبرامج تنمية مهارات التفكير التي قد يكون لها تأثير إيجابي على مهارات التفكير العام للقادة، ويمكن أن تسهم في تحسين أدائها. ومن خلال استخدام التحليل الإحصائي، ثبت وجود علاقة قوية بين مهارات التفكير وأداء قادة المدارس.

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.