•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تقويم برنامج الدبلوم العام في التربية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

فهد بن عبدالرحمن المالكي

Abstract

Abstract:

The purpose of the study is to evaluate students’ perceptions of the General Diploma Program at the Faculty of Education in King AbdulAziz University. The study adopted a descriptive analytical approach through a questionnaire which consisted of (57) items divided into six domains. The researcher calculated reliability and validity then administrated the questionnaire to all students registered in the General Diploma in the academic year 1435-1436H totaling (106) students. Of these, (82) responded to the questionnaire. The findings of the study were as follows: students rated all of the quality standards as being average. Students were most satisfied with the teaching domain, and least with facilities, and equipment. There were no significant statistical differences between the means of the samples’ responses on all domains attributed to major or post variables except in administrating the program domain as differences were in favor of the post variable. There were significant statistical differences attributed to service years in program mission and goals domain، managing the program، learning and teaching and student’s services. While، there were significant statistical differences attributed to experience years in courses and equipment and facilities domains.

Keywords: Evaluation - Quality - Educational programs.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

الملخص :

استهدفت الدراسة الحالية تقويم برنامج الدبلوم العام في التربية بكلية التربية بجامعة الملك عبد العزيز من منظور الطلبة، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع بيانات الدراسة وتحقيق أهدافها ،حيث قام الباحث بتصميم استبانة تكونت من (57) فقرة موزعة على (6) محاور ، تم التحقق من صدقها وثباتها، وتم توزيعها على جميع الطلبة الملتحقين ببرنامج الدبلوم العام في التربية للعام الدراسي

( 1435-1436هـ) ، والبالغ عددهم (106) طالبًا واستجابت عينة منهم تقدر ب (82 ) طالبًا ، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها ما يلي : توافرت معايير الجودة في جميع محاور البرنامج بدرجة متوسطة، حيث جاء محور التعلم والتعليم في الترتيب الأول من حيث درجة توافر معايير الجودة، في حين جاء محور المرافق والتجهيزات في الترتيب الأخير، لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين استجابات أفراد العينة حول درجة توافر معايير الجودة في برنامج الدبلوم العام في التربية تعزى لمتغير التخصص ومتغير المسمى الوظيفي ، إلا في محور إدارة البرنامج فقط ، حيث ظهرت فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير المسمى الوظيفي، وجود فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير عدد سنوات الخدمة في محور ( رسالة البرنامج وأهدافه ، إدارة البرنامج ، التعلم والتعليم، الخدمات الطلابية)، بينما لا توجد فروق دالة إحصائيًا تعزى لمتغير عدد سنوات الخدمة في محور المقررات الدراسية ومحور المرافق والتجهيزات .

الكلمات المفتاحية : التقويم - الجودة -البرامج التربوية.

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.