•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

اختبار الكفاية اللغوية في مهارات اللغة العربية اللازمة للالتحاق بالدراسة الجامعية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سعاد سالم السبع

Abstract

Abstract

This study aimed to develop an instrument to measure language competency of students who wish to enroll university programs, as a measurement for required Arabic skills.

To achieve the goals of the study, the researcher developed a list of required Arabic skills for students who wish to study at universities. The list was submitted to fifty-three specialists in Arabic language to determine which skills are considered to be important for students entering university. The researcher approved skills that were rated as important by at least 60% of the raters. The final list composed of 39 Arabic skills (listening, silent reading, and functional writing).

A test for Arabic skills was improved based on the list. The first draft of the test was submitted to fifty-three specialists in Arabic language to give their opinion about each question of the test. The researcher considered their comments in improving test questions. The improved draft was solved by a sample of students at 1st level of the year (2015- 2016) in five colleges at Sana’a University (100 students).

By analyzing results, it was found that the test has acceptable levels of validity and reliability (85%). The final draft of the test composed of 88 questions (multiple choice, completing sentences, and comparing questions). In addition, there was one essay to measure functional and hand writing skills.

Keywords: language competency, Arabic Language Skills, University Study.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

المُلَخَّص:

تمثلت مشكلة الدراسة في ندرة اختبارات الكفاية اللغوية لتحديد مستوى الطلبة في مهارات اللغة العربية اللازمة لهم في المراحل التعليمية المختلفة، ولا سيما في الجامعات اليمنية، مما يمنع القائمين على العملية التعليمية من معرفة مستويات طلبتهم في لغة الدراسة والتدريس، ليتمكنوا من الفهم والإفهام وبالتالي التحصيل الدراسي.

وللإسهام في معالجة هذه المشكلة أجريت الدراسة الحالية بهدف بناء اختبار في الكفاية اللغوية لتحديد مستوى الطلبة في مهارات اللغة العربية اللازمة للالتحاق بالدراسة الجامعية، وتم وضع قائمة بمهارات اللغة العربية اللازمة للالتحاق بالدراسة الجامعية في مجالات الاستماع والقراءة الصامتة والكتابة ، ثم تم إعداد الاختبار لقياس هذه المهارات. وقد تم التأكد من صدق القائمة والاختبار بعرضهما على (53) محكمًا من ذوي الاختصاص، كما تم التأكد من ثبات الاختبار بتطبيقه على عينة عشوائية بلغ عددها (100) من طلبة المستوى الأول بجامعة صنعاء، في الفصل الثاني من العام الدراسي (2015-2016م) من خمس كليات في الجامعة. وتم حساب معامل ثبات الاختبار عن طريق التجزئة النصفية، ووجد أن معامل الثبات قد بلغ (0.85) وهي قيمة مرتفعة .

وتوصلت الدراسة إلى قائمة بمهارات اللغة العربية اللازمة للالتحاق بالدراسة الجامعية، تضمنت (39) مهارة في الاستماع والقراءة الصامتة والكتابة الوظيفية، وهي المهارات التي أفاد المحكمون بأنها (مهمة جدًا ) للراغبين في الالتحاق بالدراسة الجامعية بنسبة (60%) فأكثر. كما توصلت الدراسة إلى بناء اختبار موضوعي في الكفاية اللغوية في المهارات السابقة تكون من (88) فقرة اختبارية موضوعية، وسؤال مقالي واحد يقيس الكتابة الوظيفية مع سلامة الخط.

الكلمات المفتاحية: الكفاية اللغوية – مهارات اللغة العربية-الالتحاق بالدراسة الجامعية.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.