•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

القدرة التنبؤية ليقظة الذهن في مهارة التمثل العاطفي لدى طلبة مرحلة البكالوريوس

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سامر عدنان عبد الهادي- غانم جاسر البسطامي

Abstract

Abstract:

This study aims to investigate the predicting ability for mindfulness in empathy skills of a sample of students at the University of Abu Dhabi (Abu Dhabi and Al Ain branch). To achieve the study goals researchers used a mindfulness scale which consisted of four subscales (observation, Describing, act with awareness, accept without judgement), and empathy scale consisting of four subscales (fantasy, perspective-taking, empathy concern, personnel distress), with (400) male and female student samples from the University of Abu Dhabi.

Researchers calculated the means, and standard deviations from the study sample’s responses on the mindfulness scale and empathy scale. Stepwise multiple regression analysis was used to estimate the prediction ability of the mindfulness in empathy skill, and independent sample T-Test used to find out the differences between male and female in mindfulness and empathy skill scores. Results revealed that the study samples have moderate level of mindfulness; observation subscale is located in the high level, while the act with awareness subscale located in the lower level. With regard to empathy levels it has been shown samples have moderate level of empathy, perspective-taking subscale is located in the high level, while the fantasy subscale located in the lower level. Results of the study also noted that an increase in mindfulness was correlated with an increase in empathy. The study also found that there is statistically significant differences at the level (0.05) or less between males and females on the act with awareness, accept without judgement subscales in favor of females and differences on the fantasy, personnel distress and total score in favor of females, perspective-taking subscale in favor of males. With no differences between males and females on the empathy concern subscale. Results also demonstrated significant differences between students from different disciplines (Arts and Sciences, Business and Management, Engineering and Computer Science) in some mindfulness and empathy subscales in favor of arts and sciences, business and management students, In addition to significant differences between students from different study levels on all mindfulness and empathy subscales in favor of students of higher study levels and a sequential comparison to students from the lower study levels

Key Words Mindfulness, Empathy, Emotional Social Competence, Emotional Intelligence.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

الملخص:

استهدفت الدِّراسة الحالية تَّعرُّف مقدرة يقظة الذِّهن على التَّنبُّؤ بمهارة التمثُّل العاطفي لدى عينةٍ من طلبة جامعة أبو ظبي بفرعيها: (أبو ظبي، والعين) ولتحقيق ذلك؛ قام الباحثانِ بتطبيقِ مقياس يقظة الذهن والذي يشتمل على أربعة مجالات: (المُلاحظة، والوصف، والوعي بالفعل، والقبول دون إصدار حُكم)، ومقياس التَّمثُّل العاطفي والذي يشتمل على أربعة مجالات :(الخيال، والاهتمام العاطفي، والأخذ بالاعتبار وجهة نظر الطرف الآخر، والألم الشخصي) على (400) طالب وطالبة من جامعة أبو ظبي. واستخرج الباحثانِ المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لاستجابات عينة الدراسة على مقياسي:( يقظة الذهن، ومقياس التَّمثُّل العاطفي)، وتحليل الانحدار المتعدد المُتدرِّج Stepwise Multiple Regression؛ لقياس القدرة التنبُّؤية ليقظة الذهن في مهارة التمثل العاطفي، كما استخدم الباحثانِ اختبار (ت) لعينتين مستقلتين Independent Sample T-test؛ لتَّعرُّف الفروق بين الذكور والإناث في يقظة الذهن والتمثُّل العاطفي. حيث أظهرت النتائج أنَّ عينة الدراسة تمتلك مستوىً متوسطاً من يقظة الذهن، وأنَّ مجالَ (المُلاحظة) يقع في المستوى المرتفع، وأنَّ مجال (الوعي بالفعل) يقع في المستوى المنخفض. وفيما يتعلَّق بمستويات التمثُّل العاطفي فقد تبيَّن أنَّ عينة الدراسة تمتلك مستوىً متوسطاً من التمثل العاطفي، وأنَّ مجال (الأخذ بالاعتبار وجهة نظر الطرف الآخر) يقع في المستوى المرتفع، وأنَّ مجال (الخيال) يقع في المستوى المنخفض. كما أشارت نتائج الدراسة إلى أنَّ زيادة يقظة الذهن تزيد من التمثُّل العاطفي. وتوصَّلت الدراسة أيضاً إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α ≤ 0.05) بين الذكور والإناث في مجالي: (الوعي بالفعل، والقبول دون إصدار حُكم) لصالح الإناث. وفروق على مجالي: ( الخيال، والألم الشخصي)، والدرجة الكلية في ذلك لصالح الإناث، وفي مجال (الأخذ بالاعتبار وجهة نظر الطرف الآخر) جاء لصالح الذكور، مع عدم وجود فروق بين الذكور والإناث على مجال الاهتمام العاطفي. كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة بين الطلبة من تخصصات مختلفة: (الآداب والعلوم، والإدارة والأعمال، والهندسة وعلوم الحاسوب) في بعض مجالات مقياسي: ( يقظة الذهن، والتمثل العاطفي) لصالح الطلبة من كليتي: (الآداب والعلوم، والإدارة والأعمال)، إضافة إلى وجود فروق دالة بين الطلبة من المستويات الدراسية المختلفة على جميع مجالات مقياسي:(يقظة الذهن، والتَّمثُّل العاطفي)، وذلك لصالح الطلبة من المستويات الدراسية العُليا وبشكل تتابعي مقارنة بالطلبة من المستويات الدراسية الدُّنيا.

الكلمات المفتاحية: يقظة الذهن، التمثل العاطفي، الكفاية الانفعالية الاجتماعية، الذكاء الانفعالي.

Share

COinS
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.