Date of Award

4-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Foundations of Education

First Advisor

Dr. Mohamed Al Hosani

Second Advisor

Ibrahim Duyar

Third Advisor

Dr. Omar Khasawneh

Abstract

After the implementation of inclusion in the education field in the United Arab Emirates (UAE) and worldwide, a group of challenges have accompanied this system. Some studies in the literature were conducted concerning inclusion to indicate such challenges and the central role players in schools who apply this system (i.e. inclusive schools.) This study focuses on the role of school principals in promoting inclusion in their inclusive schools. Thus, this study aims to investigate the role of school principals in promoting inclusive schools in the city of Al Ain in the UAE. The factors which affect the SODs’ (Students of Determination) inclusion in Al Ain schools, and which school principals should consider, were examined to achieve this aim. And then, the school reforms which should be implemented in these schools by principals were explored and determined. Therefore, qualitative research was employed in this study with a phenomenological approach to gather and analyze data on the current state in Al Ain inclusive schools. The instrument was a semi-structured interview; a total of 10 interviews were conducted to collect data. Two groups of 10 special education and general education teachers, five from public schools and five from private schools, participated in the study. The researcher then refined and analyzed the collected data using thematic analysis. The overall study finding implies that a school principal has a key role in promoting an inclusive school when considering the factors which affect SODs’ inclusion and when implementing effective reforms in the school. Accordingly, the major contribution of this study was spreading awareness among teachers in schools, where the investigation took place, to re-consider the factors which affect SODs in their schools. The study also contributed to the relevant literature on the role of school principals in promoting inclusive schools in the UAE context. Finally, this study recommended that school principals need intensive professional development and a high level of awareness in the area of inclusion. It also highlighted that the school principals must consider the SODs’ needs similarly as other typical students’ in their inclusive schools.

Comments

بعد تطبيق نظام الدمج في مجال التعليم في دولة الإمارات العربية المتحدة، صاحبت هذا النظام مجموعة من التحديات. وقد أجريت بعض الدراسات الأدبية المتعلقة بالدمج للإشارة إلى هذه التحديات ودور الأشخاص في المدارس لتطبيق هذا النظام )المدارس الشاملة(. تهدف هذه الدراسة إلى تقصي دور مدراء المدارس في تعزيز التعليم الشامل في مدارس مدينة العين في دولة الإمارات العربية المتحدة. ولتحقيق هذا الهدف، فقد تم تفحص العوامل المؤثرة على تكيف الطلاب ذوي الهمم في المدارس في مدينة العين. بالإضافة إلى تقصي الإصلاحات المدرسية التي يقع تطبيقها في هذه المدارس على عاتق المدراء. من أجل ذلك، وظفت هذه الدراسة بح ث ا كيفي ا (qualitative research) مع اتباع منهجية دراسة الظواهر (phenomenological approach) لجمع وتحليل البيانات المتعلقة بالوضع الراهن. وظفت المقابلة شبه المنظمة ( semi-structured interview) أداة لجمع البيانات؛ لذلك تم إجراء ما مجموعه 10 مقابلات لجمع بيانات الدراسة. شارك في الدراسة ما مجموعه 10 معلمين وقد تم تقسيمهم إلى مجموعتين وهما معلمو التربية الخاصة ومعلمو التعليم العام بحيث يضم هؤلاء كل من مدارس القطاع الحكومي والقطاع الخاص . قامت الباحثة بتصفية وتحليل البيانات بعد جمعها بالتحليل الموضوعي (thematic analysis). تضمن ت نتائج الدراسة أن مدير المدرسة له الدور الرئيسي الأكبر في تعزيز المدرسة الشاملة عندما يراعي العوامل المؤثرة على دمج الطلاب ذوي الهمم وعندما يطبق إصلاحات مدرسية فعالة في المدرسة. ساهمت هذه الدراسة بتوعية مدراء ومعلمي المدارس التي تم إجراء البحث فيها إلى ضرورة اعتبار هذه العوامل التي تؤدي إلى نجاح الدمج في المدارس. علاوة على ذلك، فقد أضافت هذه الأطروحة دراسة جديدة عن دور مدراء المدارس في تعزيز وإنجاح عملية الدمج في المدارس الشاملة، إلى الدراسات في الأدب في دولة الإمارات والمتعلقة بالموضوع . أخي را، توصي هذه الدراسة بأن مدراء المدارس بحاجة إلى التطوير المهني المكثف والتوعية عالية المستوى في مجال الدمج . كما أنها تؤكد على مدراء المدارس ضرورة اعتبار الطلاب ذوي الهمم واحتياجاتهم كسائر الطلاب في مدارسهم الشاملة.

Share

COinS