Date of Award

5-2018

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Mohamad Shaban

Second Advisor

Dr. Rachel Takriti

Third Advisor

Dr. Neil Hunt

Abstract

The concept of emergent literacy reflects a view of children’s development and learning of language in which the emerging language skills gradually progress in alignment with the developmental aspects of children (Sandvik, van Daal, & Adèr, 2014). This case study aimed at delving into the nature of Arabic emergent literacy instruction by exploring the perceptions and practices of a case of two teachers in one private school in Al Ain city. The questions this study attempted to answer were: (a) what are the perceptions of private schools’ teachers’ in Al Ain regarding the Arabic emergent literacy instruction? (b) What are the practices of Arabic emergent literacy instruction these teachers apply in the classroom? (c)Are there any differences between the teachers’ perceptions and their actual practices of Arabic emergent literacy instruction?

The qualitative methods of data collection included interviews and classroom observations and were followed by an analysis process of coding data into themes. The main findings described under each of the three research questions included the teachers’ perceptions about the emergent literacy skills’ learning and teaching with regards to the teachers’ roles, materials, activities and the use of technology. It also highlights the challenges these teachers face in teaching Arabic language to young children. In the description of the practices of Arabic emergent literacy instruction applied by the participant teachers in their lessons, the types of implemented activities, the targeted skills, the teaching strategies and the use of technology were thoroughly included. The differences found between the perceptions and practices were limited to two examples in a case of one teacher. This study presents recommendations to the Ministry of Education, teacher education programs and implications for future research.

Comments

يجمع مفهوم القراءة و الكتابة الناشئة بين مبادئ التطور المبكّر و اكتساب اللغة حيث يعبّر عن النمو التدريجي لمهارات الأطفال. لقد هدفت دراسة الحالة في هذا البحث إلى استقصاء طبيعة تدريس القراءة و الكتابة العربية الناشئة عن طريق استكشاف تصورات معلمتين و ممارساتهنّ في إحدى المدراس الخاصة بمدينة العين. و عمدت هذه الدراسة إلى محاولة الإجابة عن ثلاثة أسئلة بحثية هي: )أ( ما هي تصورات معلمتي مدرسة خاصة في مدينة العين حول تدريس القراءة و الكتابة العربية الناشئة؟ )ب( ما هي ممارسات تدريس القراءة و الكتابة العربية الناشئة التي تطبقها هاتان المعلمتان في الصف؟ )ج( هل توجد اختلافات بين تصورات المعلمتين حول تدريس القراءة و الكتابة العربية الناشئة و ممارساتهما الفعلية؟

تضمّنت طرائق جمع البيانات في هذه الدراسة النوعية المقابلات و الملاحظات الصفية، و تلتها عملية تحليل البيانات عن طريق التحليل الموضوعي. و قد خلصت الإجابات التي توصلت إليها الباحثة حول أسئلة البحث إلى تصورات المعلمتين حول تعليم مهارات القراءة و الكتابة العربية الناشئة و تعلّمها في مواضيع أدوار المعلمة، و الوسائل و الأنشطة التعليمية، و استخدام التقنية. كما وصفت التحديات التي تواجهها المعلمتان في تدريس اللغة العربية للأطفال. و ضمن وصف ممارسات تدريس القراءة و الكتابة العربية الناشئة، فصّلت النتائج الأنشطة التدريسية، و المهارات المستهدفة، و طرق التدريس و دمج التقنية التي تطبقها المعلمتان خلال الدروس. و وضّح تحليل البيانات الخاصة بالإجابة عن السؤال البحثي الثالث حالتين من الاختلاف بين التصوّرات التي عبّرت عنها إحدى المعلمتين و ممارساتها التدريسية.

Share

COinS