Date of Award

4-2018

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Dr Ananth Chiravuri

Second Advisor

Dr. Mohamed Al Waqfi

Third Advisor

Dr. Sangarapillai Sivaloganathan

Abstract

It has been suggested that the use of social media is advantageous for a firm, but few academic studies have examined this issue. The objective of our study is to investigate the impact of the use of social media on an employee’s creativity and propensity to innovate, in the context of a public-sector firm in the UAE. Specifically, we examine the impact of social media use on an employee’s creativity and propensity to innovate using the innovations that are internal to a firm: service, process, and organization. Surveys were used to collect data from the employees of the selected organization followed by a qualitative analysis to offer an interpretation of their perspectives. Findings from the study indicate that the use of social media positively impacts an employee’s creativity. Results also indicate that social media use positively influences an employee’s propensity for different types of innovation: service, process, and organization. In addition, the findings indicate that creativity mediates the relationship between social media usage and organizational innovation. Similarly, organizational innovation mediates the relationship between social media usage and service and process innovations. Accordingly, the study discusses the findings and recommends social media practices that may enable more employee creativity and innovation.

Comments

إن استخدام وسائل التواصل الاجتماعي هو في مصلحة المؤسسات، ولكن ندر وجود دراسة علمية حول هذا الموضوع، الهدف من هذه الدراسة هو التحقق من تأثير استخدام وسائل التواصل الاجتماعي على الابتكار لدى الموظفين ودراسة مدى تأثير ذلك على ابداعهم، في سياق المؤسسات الحكومية في المدن الذكية تحت التطوير، وبالتحديد دراسة تأثير استخدام وسائل التواصل الاجتماعي وتأثير ذلك على ابتكار الموظفين وتأثيره على ابداعهم والذي بدوره ينعكس على المؤسسة أو الجهة التي يعملون بها من حيث الخدمات المقدمة، والعمليات الداخلية، والابداع الإداري أو ما يسمى إبداع المؤسسة. تم اعتماد التحليل الكمي لتحليل نتائج الدراسة باستخدام استبيان لموظفي المؤسسة المختارة، بالإضافة إلى ذلك تم عمل تحليل لملاحظاتهم ومقترحاتهم في هذا المجال ضمن نطاق الدراسة.

نتائج الدراسة أوحت بأن استخدام وسائل التواصل الاجتماعي يؤثر بشكل إيجابي على ابتكار الموظفين، كما أوحت أن لذلك تأثير إيجابي على إبداعهم في الخدمات والعمليات. بالإضافة الى ذلك، اشارت نتائج التحليل الكمي ان الابتكار قد لا يكون له تأثير احصائي كوسيط بين استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والابداع إلا أنه يوجد تأثير احصائي عالي عند استخدام الابداع المؤسسي كوسيط بين استخدام وسائل التواصل الاجتماعي والابداع في مجال الخدمات والعمليات. وبنا ء عليه تقترح الدراسة ممارسات واستخدامات لوسائل التواصل الاجتماعي والتي قد تمكن المزيد من الابتكار والأبداع للموظفين

Included in

Business Commons

Share

COinS