Date of Award

4-2018

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Biology

First Advisor

Amr Ami

Second Advisor

Synan Abu-Qamar

Third Advisor

Raafat Abd El-Gharib El-Awady

Abstract

Unsolved riddle of cancer remains a major global health concern particularly in hepatocellular carcinoma (HCC) which is among the leading causes of cancer related death worldwide. Saffron (Crocus sativus L.) and its bioactive phytochemicals possess promising anti-cancer activities. One of these phytochemicals, safranal, has demonstrated potent anti-cancer activities against different types of cancers. Yet, its association with liver cancer remains under documented. This study investigated HCC response to safranal’s treatment via transcriptomic approach. Safranal was found to be involved in mitochondrial dysfunction, induced oxidative stress and increased reactive oxygen species (ROS) production leading to cell death. Interestingly, safranal has seemingly interfered with mitogen-activated protein kinase (MAPK) signaling pathway that is responsible for cell growth, proliferation, differentiation and survival. Through ingenuity pathway analysis (IPA), 45 genes were associated with HCC inhibition. To further pinpoint specific genes, IPA re-analysis revealed 8 genes to be associated with decrease in tumor’s incidence and angiogenesis. Taken together, this study unravel safranal’s novel potential as a natural therapeutic agent and a much needed adjuvant against HCC.

Comments

يبقى مرض السرطان، المرض العضال، أحد أبرز المشكلات الصحية على مستوى العالم و لا سيما سرطان الكبد (HCC) و الذي يعتبر من ضمن الأسباب الرئيسية المرتبطة بوفيات السرطان عالمياَ. و تستفيد هذه الدراسة من خلال الزعفران (Crocus sativus L.) و ما يشمله من مواد كيميائية نباتية تحمل خصائص مضادة لبعض الأنشطة السرطانية. إن أحد هذه المواد (Safranal) يتمتع بخصائص مضادة عالية لمختلف أنواع السرطانات وعلى الرغم من ذلك تبقى علاقته بسرطان الكبد محل تساؤل و تستلزم المزيد من البحث و الدراسة. و تتناول الدراسة التي بين أيدينا استجابة سرطان الكبد (HCC) للعلاج ب (Safranal) من منظور ترانسكبتومي (Transcriptomic)

وجد أن ال (Safranal) تسبب في إختلال الميتوكوندريا، و قد زاد أيضا من إنتاج أنواع الأكسجين التفاعلية(ROS) مما جعله يصل إلى مرحلة يصبح فيها موت الخلية إلزاميآ. و قد تتدخل (Safranal) أيضا بصورة مدهشة ب ألية(MAPK) و هي المسؤولة عن النمو، تكاثر، تمايز الخلوي و بقاء الخلية على قيد الحياة.

و عند إجراء تحليل (IPA) ‘ عُرف أن 45 من الجينات الوراثية تمت بصلة لإحباط سرطان الكبد (HCC) ‘ وللمزيد من الدقة تم إعادة إجراء تحليل (IPA) للجينات السابقة، مما ساعد على إيجاد 8 من الجينات الوراثية التي لها علاقة بتقليل نسب حدوث السرطان و نمو الأوعية الدموية الجديدة. و بهذا، فإن هذه الدراسة تقدم هذه الخصائص الفريدة لل (Safranal) كمنتج علاجي طبيعي و مادة مساعدة ضد سرطان الكبد (HCC)

Share

COinS