Date of Award

5-2020

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

Dr. Negmeldin Alsheikh

Abstract

This study aimed at exploring the role of interactive technology in promoting phonemic awareness skills for Emirati kindergartners. An explanatory mixed-method design was employed to achieve the purpose of this study. The quantitative phase of the study featured a pre and post-test after implementation of an interactive program for six weeks. The qualitative phase of the study featured a collection of qualitative data of actual work of kindergarteners during the implementation of the program by means of documents. The participants of this study were KG2 students who were selected conveniently (n= 50) and were divided into two groups: experimental group (n= 25) and control group (n= 25). In general, the results gathered from the pre-and post-test revealed that there is a significant difference between the experimental group and control group in terms of letter-sound relationship and sight word recognition skills in favor of the experimental group. The qualitative results showed that the use of interactive technology in teaching phonemic awareness leads to gradual development in a letter-sound relationship and sight word recognition skills. The study discussed essential issues related to kindergartners’ reading literacy skills including, raising phonemic awareness, and it offers some recommendations for teachers, curriculum planners and suggests some implications for future research.

Comments

ھدفت الدراسة إلى استكشاف دور استخدام التكنولوجیا التفاعلیة في تعزیز تعلم الاحرف وأصواتھا وتمییزاصوات الكلمات البصریة لطلبة ریاض الأطفال. و قد اعتمدت الدراسة على استخدام المنھج المختلط للحصول على نتائج واضحة وقویة توضح لنا ھدف الدراسة من خلال استخدام مواد و استراتیجیات تخدم التعلیم الالكتروني التفاعلي. وقد اشتملت الدراسة على مرحلتین حیث كانت المرحلة الأولى من الدراسة تتمثل في الجانب الكمي للدراسة و الذي یتعلق بإجراء الإختبار القبلي لقیاس مستوى الطلبة في مھارتي تعلم الاحرف وأصواتھا وتمییز الكلمات البصریة بعدھا تم تطبیق البرنامج القائم على استخدام التعلیم الالكتروني التفاعلي لمدة استمرت ستة أسابیع و من ثم إجراء الإختبار البعدي لقیاس المكتسبات المتحصلة للمھارتین. أما المرحلة الثانیة من الدراسة تشتمل على الجانب الكیفي للدراسة و یتضمن تحلیل الوثائق التقییم الاسبوعي لقیاس تطور الطلبة خلال البرنامج.و قد تم اختیار العینة المتاحة (50 - ˭n ) من طلبة ریاض الأطفال مرحلة الروضة الثانیة حیث تم تقسیم العینة إلى مجموعتین: المجموعة التجریبیة (25 - ˭n )و التي تم تطبیق البرنامج علیھا و المجموعة الضابطة (25 - ˭n ) . و قد اسفرت النتائج الكمیة على وجود فروق ذات دلالة احصائیة بین المجموعة التجریبیة و المجموعة الضابطة في أداء الطلبة لمھارتي تعلم الأحرف وأصواتھا وتمییز الكلمات البصریة و كانت لصالح المجموعة التجریبیة. كما اسفرت و أكدت النتائج الكیفیة على ان استخدام التعلیم الالكتروني التفاعلي قد أدى إلى تطور تدریجي في أداء الطلبة لمھاراتي تعلم الاحرف وأصواتھا وتمییز الكلمات البصریة. فنرى أن الدراسة قد تناولت قضایا متعلقة بكیفیة تطویر مھارتي تعلم الأحرف وأصواتھا وتمییز الكلمات البصریة كمھارتین أساسیتین في تطویر مھارة القراءة لدى طلبة ریاض الأطفال و التي استنتجت منھا بعض التوصیات الموجھة للمدرسین والمختصیین في تعلیم القراءة اللغة الانجلیزیة ومحاولة جذب الانتباه لھا عند إجراء أبحاث اخرى مستقبلا.

COinS