Date of Award

11-2016

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Education

First Advisor

عوشة المهيري

Second Advisor

هالة الحويرص

Third Advisor

أ.د محمد الزيودي

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of a proposed training program Based on playgroup activities on developing the social skills of a child with autism attending one of the private schools in Abu Dhabi Education Council (ADEC). The study sample consisted of an eleven-year-old child with autism. He was integrated at Emirates Private School- Abu Dhabi in the Fourth Grade. In order to answer the questions of the study, the researcher used the following tools, after checking their reliability and validity: a form to collect data about the study sample, a social interaction list developed by the researcher as a pre and post assessment, and a training program based on playgroup activities developed by the researcher In order to analyze the data, both the qualitative and quantitative methods were followed. The results showed statistically significant difference between the pre and post assessments of the social interaction lists favoring the post application. This shows the effectiveness of the proposed training program based on playgroup activities in developing the social skills of the study sample on both scales: visual communication and implementation of simple commands, and social interaction and participation.

Comments

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على أنشطة اللعب الجماعي في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي التوحد من خلال دراسة حالة لطفل في إحدى المدارس التابعة لمجلس أبوظبي للتعليم بدولة الإمارات العربية المتحدة. حيث تكونت عينة الدراسة من طفل ذوي التوحد، بلغ من العمر أحد عشر عاماً، في الصف الرابع الابتدائي، تم دمجه في إحدى المدارس الخاصة (مدرسة الإمارات الخاصة-أبوظبي).

وللإجابة على أسئلة الدراسة، قامت الباحثة باستخدام الأدوات التالية بعد التأكد من صدقها وثباتها: استبانة جمع بيانات أولية عن الطفل، وقائمة تقدير التفاعلات الاجتماعية للأطفال ذوي التوحد كمقياس قبلي وبعدي من إعداد الباحثة، وبرنامج مقترح لأنشطة اللعب الجماعي من أعداد الباحثة. وتم اتّباع منهج التحليل النوعي والكمي لتحليل بيانات الدراسة.

أشارت النتائج إلى وجود فرق دالّ إحصائياً بين قوائم تقدير التفاعلات الاجتماعية في التطبيقين القلبي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، مما يؤكد فاعلية برنامج أنشطة اللعب الجماعي في تنمية المهارات الاجتماعية لدى الطفل عينة الدراسة وذلك على محوري الدراسة: التواصل البصري، وتنفيذ الأوامر البسيطة، والتفاعل الاجتماعي والمشاركة.

Included in

Education Commons

COinS