Date of Award

11-2022

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Curriculum and Instruction)

Department

Curriculum and Methods of Instruction

First Advisor

Hassan Tairab

Abstract

STEM-based curriculum is an integrated structure for teaching science, technology, engineering, and mathematics using project- and inquiry-based learning to produce creative outcomes. This study aims to assess the impact of STEM-based curriculum on the development of creative thinking of high school students while studying physics. Further, this study aims to assess the impact of students’ gender and grade level on the development of creative thinking after implementing a STEM-based curriculum. For this purpose, a quasi-experimental design was used to collect data using the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) and its metrics (fluency, elaboration, flexibility, and originality). In one of the private schools in Al Ain, UAE, a pretest and posttest were conducted among 94 high school students of mixed genders (males/females) and grade levels (grade 10/grade 12), who were randomly divided into two groups—control and experimental. The results revealed that STEM-based curriculum have a significant impact on the development of students’ creative thinking levels when compared to students who studied under the traditional curriculum, as measured by the TTCT and its metrics. In contrast, the results showed that gender differences had no impact on the overall level of creative thinking between males and females who studied under a STEM-based curriculum, except for the metric of flexibility, where females outperformed males, and the metric of originality, where males outperformed females. Further, the results showed that grade level has a positive impact on the development of an overall level of creative thinking and the skills of fluency and flexibility in grade 10 compared to grade 12, who had better performance in the metric of originality.

Arabic Abstract

أثر المناهج الدراسية القائمة على العلوم والرياضيات والتقنية والهندسة على تنمية التفكير الإبداعي لطلاب المرحلة الثانوية في دولة الإمارات العربية المتحدة

يعد المنهج القائم على العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) بنية تكاملية لتدريس العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات باستخدام التعلم القائم على المشروع والاستقصاء؛ لتحقيق مخرجات إبداعية. تهدف هذه الدراسة إلى تقييم تأثير المنهج القائم على العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات على تنمية التفكير الإبداعي لدى طلاب المدارس الثانوية أثناء دراسة الفيزياء. كما تهدف هذه الدراسة أيضًا إلى تقييم تأثير جنس الطلاب ومستوى الصف الدراسي على تنمية التفكير الإبداعي، بعد تطبيق المناهج الدراسية القائمة على العلوم، والتكنولوجيا، والهندسة، والرياضيات (STEM) .

تم توظيف تصميم شبه تجريبي لجمع البيانات باستخدام اختبار تورانس" للتفكير الإبداعي (Torrance) ومقاييسه الطلاقة وتطوير الأفكار والمرونة والأصالة؛ لتقييم تأثير تطبيق المناهج الدراسية القائمة على العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM على تنمية التفكير الإبداعي. من خلال إجراء الاختبار القبلي والبعدي على 94 طالبا وطالبة في المرحلة الثانوية، ومن مستويات الصفوف (الصف 10 / الصف 12)، الذين تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، في إحدى مدارس العين الخاصة في الإمارات العربية المتحدة.

أظهرت نتائج الدراسة تأثيرًا كبيرًا للمنهج القائم على العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات (STEM) على تطوير مستويات التفكير الإبداعي لدى الطلاب مقارنة بمستويات التفكير الإبداعي للطلاب الذين درسوا في إطار المنهج التقليدي، كما تم قياسه بواسطة اختبار "تورانس" ومقاييسه.

بالمقابل، أظهرت النتائج أنَّ الفروق بين الجنسين لم يكن لها أي تأثير على المستوى العام للتفكير الإبداعي بين الذكور والإناث، الذين درسوا في إطار المنهج القائم على العلوم والتكنولوجيا والهندسة والرياضيات، باستثناء مهارة المرونة، حيث تفوقت الإناث على الذكور الذين تفوقوا في مهارة الأصالة. من ناحية أُخرى، أظهرت النتائج أنَّ مستوى الصف الدراسي قد أثر بشكل إيجابي على تنمية المستوى العام للتفكير الإبداعي ومهارات الطلاقة والمرونة لدى طلاب الصف العاشر مقارنة بطلاب الصف الثاني عشر الذين تفوقوا في مهارة الأصالة.

COinS