Date of Award

5-2021

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (Special Education)

Department

Special Education

First Advisor

Hala Elhoweris

Abstract

Specific Learning Disability (SLD) is the most prevalent type of disability. Many students have been incorrectly identified as having SLD when, in fact, they have a different issue or disability. Other students with serious academic problems have been ignored and have not been evaluated. This study, therefore, examines the procedures used to identify students with SLD in UAE elementary government schools. The purpose of this study is twofold: (a) to examine the diagnostic procedures and steps that UAE elementary government schools follow to identify and place students with SLD and (b) to investigate school professionals’ awareness of SLD. A mixed method (QUAN & QUAL) approaches was employed in this study. Results of the quantitative data indicated that the participants in this study follow the procedures set out by the Ministry of Education (MoE), and best practices, in referring and placing students with SLD. Both quantitative and qualitative results revealed that the participating school professionals have some misunderstanding about the accurate definition, nature, and/or diagnostic symptoms of SLD. Being unaware of the signs and symptoms of students with SLD may lead to unfair identification of these students. Therefore, teacher education programs should prepare school professionals to broaden their knowledge of students with SLD.

Arabic Abstract


فحص الوعي وإجراءات التعرف على طلاب صعوبات التعلم المحددة في المدارس الحكومية الابتدائية في دولة الإمارات العربية المتحدة

تعد صعوبات التعلم المحددة من الصعوبات الأكثر انتشارًا وشيوعًا بين طلاب التربية الخاصة. حيث وجد أن العديد من الطلاب الذين يعانون من صعوبات تعلم محددة قد تمّ تشخيصهم بشكل غير صحيح على أنهم يعانون من صعوبات، في حين تم تجاهل العديد من الطلاب الآخرين الذين يعانون من مشاكل أكاديمية حقيقية ولم يتم التطرق لتقييمهم. لذا تهدف الدراسة الحالية إلى فحص إجراءات التعرف على طلاب صعوبات التعلم المحددة بالمدارس الحكومية الابتدائية في دولة الإمارات العربية المتحدة، حيث انقسم الهدف من هذه الدراسة إلى شقين أولهما: فحص الإجراءا ت والخطوات التشخيصية التي تتبعها المدارس الحكومية الابتدائية في دولة الإمارات العربية المتحدة لتحديد الطلاب الذين يعانون من صعوبات التعلم المحددة وتشخيصهم، وثانيهما: التحقق من وعي المتخصصين في المداس بصعوبات التعلم المحددة. تم استخدام التصميم الكيفي النوعي في هذه الدراسة، وقد أشارت نتائج البيانات الكمية إلى أن المشاركين في هذه الدراسة يتبعون الإجراءات التي وضعتها وزارة التربية والتعليم مستخدمين أفضل الممارسات في إحالة الطلاب وتصنيفهم على أنهم من ذوي صعوبات التعلم المحددة. في حين كشفت النتائج الكمية والنوعية أن المشاركين في هذه الدراسة من المتخصصين بالمدارس الحكومية لديهم بعض من سوء الفهم حول التعريف الدقيق لصعوبات التعلم المحددة، وخصائص هؤلاء الطلاب، وطبيعتهم والأعراض التشخيصية لصعوبتهم. حيث إن عدم إدراك المظاهر والأعراض التشخيصية لطلاب صعوبات التعلم المحددة يؤدي إلى تشخيص غير منصف لهؤلاء الطلاب. لذا يجب أن توضع العديد من البرامج التثقيفية والتوعية المختصة بصعوبات التعلم المحددة لإعداد المتخصصين في المدارس الحكومية لزيادة الوعي بهذه الفئة .

COinS