Date of Award

4-2023

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

Dr. Maxwell Peprah Opoku

Abstract

The education of children with disabilities is challenging. Special and inclusive schools cannot offer meaningful access to education to children with disabilities. Currently, schools strive to provide access to education in a dual context: a certain number of days at inclusive schools and others at special schools. However, information on how teachers are contending with such practices is limited. This study explored teachers’ views on the education of students with disabilities in the dual enrolment education system in the United Arab Emirates (UAE). The social education model was conceptualised to understand teachers’ perceptions, collaborative efforts, resources and challenges to dual enrolment practices. The study sample comprised 10 teachers: five special education teachers and five general education teachers. They were recruited from Al Ain, the third largest city in the UAE. An interview guide was developed based on the research question and the study framework to collect data from the study participants. The data were subjected to thematic analysis following these guidelines: reading, coding, categorising, thermalizing and reporting. The findings of this study indicated that teachers had positive views on dual enrolment and appreciated the current practice of providing accessible education to children with disabilities in two settings. Despite the participants’ positive responses to dual enrolment, results showed poor implementation of the dual enrolment system for students with disabilities. This finding is due to a lack of collaboration, communication and a shared plan to support the development of children with disabilities across schools. The study concludes with a recommendation for a national framework to guide the implementation of a dual enrolment system in the UAE.

Arabic Abstract


رأي المعلمين حول التسجيل المزدوج للطلاب ذوي الإعاقة في المدارس الخاصة و المدارس الشاملة الخاصة

تعليم الأطفال ذوي الإعاقة يمثل تحديا. لا يمكن للمدارس الخاصة والشاملة أن توفر وصولا مفيداً إلى التعليم للأطفال ذوي الإعاقة. حالياً، تسعى المدارس جاهدة لتوفير الوصول إلى التعليم في سياق مزدوج: عدد معين من الأيام في المدارس الشاملة وغيرها في المدارس الخاصة. ومع ذلك، فإن المعلومات حول كيفية تعامل المعلمين مع مثل هذه الممارسات محدودة. استكشفت هذه الدراسة آراء المعلمين حول تعليم الطلاب ذوي الإعاقة في نظام التعليم بالتسجيل المزدوج في الإمارات العربية المتحدة (الإمارات العربية المتحدة). تم وضع تصور لنموذج التعليم الاجتماعي لفهم تصورات المعلمين والجهود التعاونية والموارد والتحديات التي تواجه ممارسات التسجيل المزدوج. تكونت عينة الدراسة من 10 معلمين: خمسة معلمين للتربية الخاصة وخمسة معلمين للتربية العامة. تم اختيارهم من مدينة العين، ثالث أكبر مدينة في الإمارات العربية المتحدة. تم تطوير دليل المقابلة بناءة على سؤال البحث وإطار الدراسة لجمع البيانات من المشاركين في الدراسة. خضعت البيانات للتحليل الموضوعي باتباع هذه الإرشادات: القراءة، والترميز، والتصنيف ، والحرارة، وإعداد التقارير. أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن المعلمين لديهم وجهات نظر إيجابية حول الالتحاق المزدوج وأعربوا عن تقديرهم للممارسة الحالية المتمثلة في توفير التعليم الذي يمكن الوصول إليه للأطفال ذوي الإعاقة في بيئتين. على الرغم من ردود المشاركين الإيجابية على التسجيل المزدوج، أظهرت النتائج ضعف تنفيذ نظام التسجيل المزدوج للطلاب ذوي الإعاقة. ترجع هذه النتيجة إلى نقص التعاون والتواصل والخطة المشتركة لدعم تنمية الأطفال ذوي الإعاقة عبر المدارس. وتختتم الدراسة بتوصية بإطار وطني لتوجيه تنفيذ نظام القيد المزدوج في دولة الإمارات العربية المتحدة.

COinS