Date of Award

5-2017

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy (PhD)

Department

Education

First Advisor

Negmeldin Alsheikh

Second Advisor

Awad Ibrahim

Third Advisor

Sally Ali

Abstract

New trends in literacy studies shifted their focus from looking at the consequences and gains of literacy to examining its uses by various cultural groups. These new trends try to situate literacy practices in different spheres and contexts as literacy varies across cultural, social, individuals, geographical, and historical timeframes. Wittingly, some scholars argue that the field of education seems to have downplayed the development of adolescents’ literacies since major literacy projects and initiatives seem to favor either child’s early and emergent literacy or remediated adults. This study tried to trace the myriad of literacy practices of high school students at home and school spheres in the United Arab Emirates by using the philosophies of Deleuze and Guattari (1987) as a backdrop against the studies’ exponents. The study used a convergent concurrent mixed method. In the quantitative data base, the participants (n=531) responded to a survey about their literacy practices; whereas the qualitative data base featured indepth interviews conducted with 9 participants. Findings revealed that the UAE high school students’ inside-school literacy practices were uniformed in nature, where students felt that in order to do well they had to adhere to rules and guidelines set by the textbook and/or the teachers. Furthermore, the findings showcased the complexity of students’ literacy practices, particularly outside-school literacies, rendering them to fall under the overarching concept of the rhizome as well as the New London Group’s (1996) definition of Multiliteracies. The findings also revealed that wherever permissible students inject their outside-school literacy practices against the cracks in the walls of inside-school literacy practices. The students also indicated that they predominantly discussed their literacy practices with their friends and same-aged peers, however; they revealed they did not hold discussions with their teachers. The study offers some recommendations for research, teachers and curriculum planners to provide meaningful learning experiences for the students by ways of mitigating inside and outside school literacy practices.

Comments

أخذت الدراسات الحديثة في تطور القراءة والكتابة منعطفا جديداً فبدلاً من النظر للقراءة والكتابة من منظور الكسب الضيق إلى منظور آخر وهو ممارساتها الحقيقة داخل الثقافات المتعددة. هذا المنظور الحديث يضع هذه الممارسات في فضاءات: الثقافة، التاريخ، الإرث الانساني، الفردي، الجغرافي والتاريخي. لقد أشار بعض التربويون أن مجمل البحوث في القراءة والكتابة ركزت على المراحل الدنيا ولم تولي اهتماما بالمراحل التعليمية العليا. ستحاول هذه الدراسة سبر أغوار الممارسات القرائية والكتابية المتعددة لدى طلاب الثانوية بدولة الإمارات في فضاءات مختلفة مثل المنزل والمدرسة. وقد تم تأطير المنحنى الفلسفي لهذه الدراسة على مفهوم التشعبية (Deleuze and Guattari, 1987) وقد استخدمت هذه الدراسة المنهج المختلط لتحقيق تلك الغاية. وقد شارك في هذه الدراسة 531 طالبا حيث قاموا بملء استبيان حول ممارستهم القرائية والكتابية، وشارك أيضا 9 طلاب في مقابلات هدفت إلى استبطان آرائهم حول هذه الممارسات. لقد أظهرت نتائج هذا الدراسة ان ممارسات القراءة والكتابة داخل المدرسة اتسمت بالصرامة، حيث أشار الطلاب ان نجاحهم الأكاديمي يرتبط ارتباطا وثيقا باتباع النظم والأحكام الصادرة من المعلمين واتباع المنهج التعليمي. أما فيما يخص ممارساتهم خارج المدرسة فقد اتسمت بالتعقيد مما يضعها تحت إطار التشعبية ومفاهيم مجموعة لندن الجديدة. كذلك أظهرت الدراسة أن الطلاب يقحمون ممارساتهم الخارجية داخل الإطار المدرسي كلما سنحت لهم سانحة لذلك. وأشار الطلاب أنهم يناقشون نشاطاتهم التعليمية بصورة أكبر مع أصدقائهم وأقرانهم وليس مع معلميهم. هذه الدراسة أعطت بعض التوصيات في مجال البحث، للمعلمين ومخططي المناهج.

Included in

Education Commons

Share

COinS