Date of Award

3-2020

Document Type

Dissertation

Department

Sociology

First Advisor

أ.د جمال محمد مقابلة

Second Advisor

أ.د فايز القيسي

Third Advisor

أ.د صديق محمد جوهر

Abstract

تعاينُ هذه الأطروحة مجالات الثقافة الفنية الواسعة التي منحت أصحابها مزيدًا من العمق والتصور، والقدرة على تذوق واكتشاف مواطن القوة والضعف في العمل الفني، أملًً في الكشف عن المكنونات العميقة للنصوص الإبداعية بعيدًا عن المباشرة والسطحية. كما تروم هذه الإطروحة الكشف عن إحاطة الناقد الأدبي بالفنون الجميلة ذات الصلة بالأدب في شكلها ومضمونها، وكيف يمكن لهذه الفنون أن تصبح عدّة معرفية وثقافية بيد الناقد تمكّنه من مساءلة الإبداع مساءلة منهجية جادة ذات أسس ومقاييس؟ وذلك من خلًل التدليل بنماذج نقدية منتقاة توصَّل أصحابها إلى آفاق نقدية جديدة في مجال المثاقفة الفنية مع سائر الفنون، الأمر الذي يدعو إلى البحث عن نماذج لقرّاء أو متلقين متميزين تمكَّنوا من تحويل المعرفة الأدبية إلى بنيات تترابط بعلًقات محددة تعتمد على أعراف قراءة الأدب وتقاليده.

يُعنى منهج الدراسة بالوصف والتحليل، ويهتم باستقراء الثقافة الفنية وأثرها على كفاءة الناقد الأدبي، ودخوله فضاء الوعي بتداخل الفنون بحكم تجدد المكُّونات الحضارية والثقافية، وإعادة بسط النظر في مهمة النقد ووظيفة الناقد في عصور مختلفة . وقد نهضت الدراسة على تمهيد وبابين، وفي التمهيد عَتَبَتان منهجيتان تكمن أهميتهما في تحديد العلًقة الجامعة بين )ثقافة الناقد الأدبي( و)ثقافة الناقد الفنية(. ويناقش الباب الأول )مهمة النقد والناقد الأدبي وطرق الاشتغال( في فصلين اثنين. ويناقش الباب الثاني )الثقافة الفنية للناقد الأدبي ومجالات التفاعل بين الفنون( وتعاين فصوله أبعادًا جديدة تسعى إلى تغيير المفهوم السائد والمتعارف عليه حول دور الناقد والمتلقي ومشاركتهما في العملية الفنية. وكان أحدُ أسباب هذا التغيير هو ظهور أنماط وأشكال فنية جديدة، تؤكد على أنَّ هذه العلًقة مهمة، ودور المتلقي فاعل

Comments

This dissertation explores the wide artistic fields of culture that have given their owners more depth and visualization, and the ability to discover the strengths and weaknesses of the artwork. It aims to reveal the deep components of creative texts away from superficiality. The dissertation also reveals the literary critic's awareness of the fine arts related to literature in its form and content, and how these arts can contribute to the knowledge and cultural outcome of the critic that enables the person to hold creativity accountable for serious methodological basis and standards. This is through demonstration of selected critical models that have brought their owners to new critical horizons in the field of artistic culture with other arts, which calls for the search for models for distinguished readers or recipients who have managed to transform literary knowledge into structures that link to specific relationships dependent on the norms of reading literature and its traditions.

The curriculum is concerned with description and analysis, extrapolating artistic culture and its impact on the efficiency of the literary critic, and critic’s entry into the space of awareness of the intersection of the arts due to the renewal of civilizational and cultural components, and the review of the mission of criticism and the function of the critic in different eras. The study is comprised of two chapters with the preface including two methodological topics emphasizing on the importance of determining the overall relationship between literary and artistic critic cultures. The first chapter discusses the task of criticism, literary critic, and methods of work. The second chapter discusses the artistic culture of the literary critic and the fields of interaction between the arts. It also discusses the new dimensions that changed the prevailing and customary concept of the role of the critic and recipient and their participation in the artistic process. One of the reasons for this change was the emergence of new artistic patterns and shapes, which emphasized that this relationship was important and effective for the role of the recipient.

Share

COinS