Date of Award

11-2022

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Philosophy in Leadership and Policy Studies in Education

Department

Foundations of Education

First Advisor

Prof. Ali Ibrahim

Second Advisor

Prof. Ibrahim Duyar

Abstract

This dissertation is concerned with school principals who often come across adversities and hardships that challenge their strength and flexibility and impose immense pressure on them. Some of them break; others cope or overcome the adversities. The main objective of this dissertation is to explain why school leaders thrive in the face of their pressing mediating roles whereas others may not even survive within the UAE context. The socially embedded model of thriving at work is adapted to explain the relationship between the thriving level and five variables that could influence and mediate the relationship: the internal factors of resilience, external factors of resilience, job satisfaction, self-efficacy, and perceived organizational support. At first, the relationship between the level of thriving and each one of these five variables/measures is investigated. The study also investigated the significant differences in the principals’ thriving level based on the variables of gender, nationality, educational qualification, total years of experience in education, total years of administrative experience, school level, and school type variables. Finally, the variables of internal factors of resilience, external factors of resilience, job satisfaction, self-efficacy, and perceived organizational support were tested to predict the UAE principals’ thriving levels.

To achieve the objectives of this study, a quantitative research approach has been utilized. The participants in this study are 84 out of 104 school principals in Al Ain region. The principals responded to a questionnaire of five parts with Likert scale rating. The first research question of the study was addressed by conducting a correlation analysis. The second research question was achieved by using the t-test, ANOVA and multiple comparisons. Finally, a stepwise regression analysis was used to address the third research question.

The results of the study showed that there is a correlation between the thriving levels of school principals and all the five variables especially the internal factors of resilience, job satisfaction and perceived organizational support which showed strong correlation coefficients. In addition, the study found that the UAE principals’ thriving level was not different significantly based on any one of the demographic variables used in the study. Finally, the perceived organizational support variable was found to be the most important variable that can predict the thriving level of the school principals followed by both internal factors and job satisfaction. The study provides significant results about the factors that influence the principal’s ability to thrive which, in turn, might increase school effectiveness and decrease the turnover rate resulting in a more flourishing and dynamic environment. The study provides recommendations for the future and concludes with the need to conduct more research to identify other factors that may affect the principal’s thriving level.

Arabic Abstract


العلاقة بين عوامل مرونة مديري المدارس، الكفاءة الذاتية، الدعم التنظيمي المتصور، والازدهار في المناصب القيادية في المدارس الحكومية بدولة الإمارات العربية المتحدة

تهتم هذه الأطروحة بمديري المدارس الذين غالبًا ما يواجهون المحن والمصاعب التي تتحدى قوتهم ومرونتهم وتفرض عليهم ضغطًا هائلاً. بعض منهم قد ينكسر بينما قد يتغلب الآخرون على المحن. والهدف الرئيسي من هذه الأطروحة هو شرح سبب ازدهار قادة المدارس في مواجهة ضغوط دورهم الوسيط والملح بين السلطات التعليمية الأعلى والمعلمين في حين أن البعض الآخر قد لا ينجو من تبعات هذا الدور في القطاع التعليمي لدولة الإمارات العربية المتحدة. وقد تم استخدام نموذج الازدهار الاجتماعي أثناء العمل لتفسير العلاقة بين الازدهار من جهة وخمسة متغيرات من شأنها التأثير على العلاقة من جهة أخرى وهي: العوامل الداخلية للصمود، والعوامل الخارجية للصمود، والرضا الوظيفي، والكفاءة الذاتية، والدعم التنظيمي المتصور. كما تم دراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى ازدهار مديري المدارس تبعا لمتغيرات الجنس والجنسية والمؤهلات التعليمية ومجموع سنوات الخبرة في التعليم ومجموع سنوات الخبرة الإدارية ومستوى المدرسة ونوع المدرسة. وأخيراً تم دراسة العوامل الداخلية لل صمود، والعوامل الخارجية للصمود، والرضا الوظيفي، والكفاءة الذاتية، والدعم التنظيمي المتصور لتحديد المتغيرات التي تتنبأ بمستويات ازدهار المدراء في سياق دولة الإمارات العربية المتحدة.

ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم استخدام منهج البحث الكمي. وقد شارك في هذه الدراسة 84 مدير مدرسة من أصل 104 في منطقة العين. وأجاب المديرون على استبانة مكون من خمسة أجزاء بتصنيف مقياس ليكرت. وقد تمت الإجابة على السؤال الأول بإجراء اختبار الارتباط بين المتغيرات المختلفة. وتمت الإجابة على السؤال الثاني باستخدام اختبار "ت" واختبار تحليل التباين أحادي والمقارنات المتعددة. وأخيرًا، تم استخدام تحليل الانحدار التدريجي للإجابة على السؤال الثالث.

وأظهرت نتائج الدراسة أن هناك ارتباطًا بين مقياس الازدهار وجميع المتغيرات التي تم بحثها وخاصة العوامل الداخلية للصمود والرضا الوظيفي والدعم التنظيمي المتصور والتي أظهرت جميعها ارتباطات قوية مع مستوى ازدهار المدير. بالإضافة إلى ذلك، وجدت الدراسة أنه لا يوجد اختلاف ذو دلالة احصائية في مستوى ازدهار مديري المدارس في الإمارات العربية المتحدة بناءً على أيا من المتغيرات الديموغرافية المستخدمة في الدراسة. وأخيرًا، وجدت الدراسة أن متغير الدعم التنظيمي المتصور هو أهم متغير يمكنه التنبؤ بمستوى ازدهار المديرين متبوعًا بكل من العوامل الداخلية ومتغير الرضا الوظيفي. وتقدم الدراسة نتائج مهمة حول العوامل التي تؤثر على قدرة المدير على الازدهار والتي بدورها قد تزيد من فاعلية المدرسة وتقلل من معدل ترك مدراء المدارس للمهنة مما يؤدي إلى خلق مكان عمل أكثر ازدهارًا وديناميكية. بالإضافة إلى ذلك، تقدم الدراسة توصيات للمستقبل ومنها الحاجة إلى إجراء البحوث لتحديد المزيد من العوامل التي قد تؤثر على مستوى ازدهار المدير.

Share

COinS