Date of Award
4-2024
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy in Special Education
Department
Special and Gifted Education
First Advisor
Maxwell Peprah Opoku
Second Advisor
Nagmeldin Al sheikh
Third Advisor
Ahmed Hamdan
Abstract
The number of students with disabilities in regular classrooms is increasing. In 2020, the United Arab Emirates (UAE) introduced a new policy with the goal of promoting inclusive education in all public schools. Although the UAE government is committed to the education of children with disabilities, the role of school leaders is vital to the successful implementation of inclusive education in schools. While school leaders have been found to be the main agents in steering inclusive practices, their contribution to practices in schools in the UAE context remains empirically unresearched. The objective of this study was to explore elementary school leaders’ contribution towards the enactment of inclusive education in schools. The study was guided by a heuristic inclusive education leadership framework, which is a strength-based leadership conceptual model focusing on the role of school leaders under transactional, transformational, and instructional leadership within a school context. The study employed an explanatory sequential mixed methods design. The first phase involved the collection of quantitative data (N = 151) from school leaders, which was followed by in-depth qualitative data interviews (N = 10) to develop insight into experiences. The Heuristic Inclusive Education Leadership Scale, developed for this study, was used for data collection in the first phase. Furthermore, the quality of inclusive practices was measured using the Quality Scale of Inclusive School Development (QU!S-S). The study provided theoretical support for the heuristic leadership model that guided the study (see Paper 1). The findings of the study show a significant relationship between the tenets of the heuristic leadership models (transactional, transformational, and instructional) (see Paper 1). The results provide support for the heuristic inclusive leadership model as a valuable training model for school leader training in the UAE. Demographic variables, such as educational qualifications, also provided additional insight into school leaders (see Paper 1). Additionally, a relationship was found between school leadership and inclusive practices (see Paper 2). However, participants were ambivalent regarding both school leadership and inclusive practices (Paper 3). Follow-up qualitative data showed that school leaders demonstrated an in-depth understanding of their role in fostering inclusive practices in schools. For instance, school leaders emphasized that effective collaboration is needed for the successful implementation of inclusive education. In conclusion, the study highlights the need to redefine inclusive education leadership and the provision of appropriate training for school leaders in the UAE. Specifically, the study concludes with a recommendation for contextualized training programs, policy adaptations, and continued research to enhance leadership capabilities for successful inclusive practices in the UAE.
Arabic Abstract
القيادة المدرسية لدعم ممارسة التعليم الدامج في المدراس الابتدائية في دولة الامارات العربية المتحدة
إن عدد طلبة الإعاقات يتزايد في الفصول الدراسية الاعتيادية، في عام 2020، قامت دولة الامارات العربية المتحدة بإدخال سياسة جديدة تهدف الى تعزيز التعليم الدامج في المدارس الحكومية. بالرغم من التزام دولة الامارات العربية المتحدة بتعليم طلبة الإعاقات، إلا إن دور قادة المدارس يعد حيويا لتطبيق التعليم الدامج في المدارس، حيث أنهم يعتبرون المحرك الأساسي في قيادة تطبيق ممارسات التعليم الدامج، ولكن دورهم في تطبيق ممارسات التعليم الدامج في سياق دولة الامارات العربية المتحدة لم تتم دراسته بصورة تحليلية تجربيبة . الهدف من هذه الدراسة كان استكشاف مساهمة قادة المدارس الابتدائية في تفعيل التعليم الدامج في المدارس. حيث استرشدت هذه الدراسة بإطار القيادة التعليمية للتعليم الدامج الإرشادي، وهو نموذج مفاهيمي قائم على قوة دور القيادة، حيث يركز على دور قادة المدارس في ظل القيادة التحويلية والتبادلية والتعليمية ضمن سياق المدرسة. استخدمت الدراسة تصميم أساليب بحثية مختلطة متسلسلة توضيحية. تضمنت المرحلة الأولى جمع البيانات الكمية (العدد = 151) من قادة المدارس، والتي أعقبتها مقابلات متعمقة للبيانات النوعية (العدد = 10) لتطوير نظرة ثاقبة وإضافتها للبيانات. تم استخدام مقياس القيادة التربوية للتعليم الدامج الإرشادي، الذي تم تطويره لهذه الدراسة، لجمع البيانات في المرحلة الأولى. علاوة على ذلك، تم قياس جودة ممارسات التعليم الدامج باستخدام مقياس جودة تطوير مدارس التعليم الدامج (QU!S-S). قدمت الدراسة الدعم النظري لنموذج القيادة الإرشادية والذي يعتبر الموجهه لهذه الدراسة (انظر صفحة 1) . تظهر نتائج الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين مبادئ نماذج القيادة الإرشادية (التحويلية، والتبادلية والتعليمية) (انظر صفحة 1). توفر النتائج الدعم لنموذج قيادة التعليم الدامج الإرشادي باعتباره نموذجًا تدريبيًا قيمًا لتدريب قادة المدارس في دولة الإمارات العربية المتحدة. كما قدمت المتغيرات الديموغرافية، مثل المؤهلات التعليمية، رؤية إ ضافية لقادة المدارس (انظر صفحة 1) . بالإضافة إلى ذلك، تم العثور على علاقة بين القيادة المدرسية وممارسات التعليم الدامج (انظر صفحة 2). ومع ذلك، كان المشاركون في الدراسة متناقضين فيما يتعلق بكل من دور القيادة المدرسية وممارسات التعليم الدامج (صفحة 3). وقد أظهرت بيانات المتابعة النوعية أن قادة المدارس أظهروا فهمًا متعمقًا لدورهم في تعزيز ممارسات التعليم الدامج في المدارس، على سبيل المثال، أكد قادة المدارس على أن التعاون الفعال ضروري للتطبيق الناجح للتعليم الدامج. وفي الختام، تسلط هذه الدراسة الضوء على ضرورة إعادة تعريف القيادة التعليمية للتعليم الدامج وتوفير التدريب المناسب لقيادات المدارس في دولة الإمارات العربية المتحدة. تحديدا تختتم هذه الدراسة بتوصية لبرامج التدريب حسب السياق، الى جانب مراجعة وتعديل السياسات، والبحث المستمر لتعزيز القدرات القيادية لممارسات التعليم الدامج الناجحة في دولة الإمارات العربية المتحدة.
Recommended Citation
Al Nuaimi, Aysha Saeed, "SCHOOL LEADERSHIP FOR THE PRACTICE OF INCLUSIVE EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOLS IN THE UNITED ARAB EMIRATES" (2024). Dissertations. 315.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/315