Date of Award
11-2022
Document Type
Dissertation
Degree Name
Doctor of Philosophy in Language and Literacy Education
Department
Curriculum and Methods of Instruction
First Advisor
Dr. Negmeldin Alsheikh
Second Advisor
Prof. Ali Shehadeh
Abstract
The architectonic shift in the semiotic, technology, and social environment paves the way to new perspectives of transformative pedagogies in multiliteracies and multimodal literacy for meaning-making through the configuration of gesture, space, image, sound, action, and various modes. Through a mixed-method explanatory sequential design, this study explores college students’ critical reading comprehension by changing a monomodal text into a multimodal one. In the redesigning process, a group of college students (n=4) were oriented to change a provided monomodal text into a multimodal text for the sake of understanding how the enactment of two different modes of a reading text contributes to enhancing college students’ (n= 47) critical reading and comprehension. To gauge the volume of students’ reflection, elaboration, and analytical thinking, in addition to re-enacting different modes such as visual, audio, linguistic, gestural, and spatial, which were tabulated by deploying a two-stage exam procedure. Moreover, the study captures the participants’ documents and interviews regarding experiencing the redesigning process and the two-stage exam. The second exam scores showed noticeable advancement in the students reading comprehension. Additionally, it demonstrated that students’ critical reading skills improved dramatically. The student designers expressed their motivation and interest in the redesigning process, in which they practiced and promoted their technological and literacy skills by working collaboratively. They also showed their confidence and positive impression about being responsible for their choices. They indicated that multimodality helped them achieve comprehension. Based on the results, the study offered some recommendations for research, transformative pedagogy, multimodal Literacy, curriculum design, and development.
Arabic Abstract
التعلم عن طريق التصميم: التجربة التعليمية لطلاب الجامعة في تحويل النصوص أحادية الوسائط إلى نصوص متعددة الوسائط
يمهد التحول العاصف في طرق التواصل، والتكنولوجيا، والبيئة الاجتماعية الطريق لوجهات نظر جديدة في طرق التدريس التحويلية في العرض المتعدد والمهارات المعرفية للقراءة والكتابة متعددة الوسائط لاستخلاص المعنى من خلال تشكيل الإيماءات، والاماكن، والصور، والصوت، والحركة، وأنماط اخرى مختلفة. من خلال تصميم بحثي مختلط توضيحي متتابع، تستكشف هذه الدراسة فهم القراءة النقدي لطلاب الجامعات عن طريق تغيير نص أحادي النمط إلى نص متعدد الوسائط. في عملية إعادة التصميم، تم توجيه مجموعة من طلاب الجامعات (ن=4) لتغيير نص أحادي النمط إلى نص متعدد الوسائط من أجل فهم كيفية إسهام شكلين مختلفين للنص في تعزيز القراءة والفهم النقدي لطلاب الجامعات (ن=47). لقياس حجم الفهم والقراءة النقدي لدى الطلاب لمهارات مهمة مثل انعكاس الفهم، مهارة التنبؤ، واستذكار جوهر النص، والتفكير التحليلي، والاستنتاجات، والتفكير النقدي من خلال إجراء اختبار المرحلتين. علاوة على ذلك، تستعرض الدراسة آراء وممارسات المشاركين من خلال تحليل النص متعدد الوسائط والمقابلات المتعلقة بتجربة عملية إعادة التصميم والامتحان المكون من مرحلتين. لذلك، استخدمت الدراسة للأسلوب المختلط لإثراء البيانات المستخرجة من كل من الوسائل الكمية والنوعية. وأظهرت نتائج الامتحان الثاني تقدمًا ملحوظًا في فهم القراءة النقدي لدى طلاب الجامعات. بالإضافة إلى ذلك، فقد أظهر أن مهارات القراءة الهامة لدى الطلاب قد تحسنت بشكل كبير. عبر الطلاب المصممون لنص الوسائط المتعددة عن ان دفاعهم واهتمامهم بعملية إعادة التصميم، حيث مارسوا وعززوا مهاراتهم التكنولوجيا والمهارات المعرفية للقراءة والكتابة من خلال العمل بشكل تعاوني. أظهروا أيضًا انطباعهم الواثق والإيجابي حول كونهم مسؤولين عن اختياراتهم، في اختيار اي نمط من الوسائط المتعددة لتمثيل أي فكرة من الافكار في النص. اما من وجهة نظر الطلاب الذين انجزوا اختبار المرحلتين، فقد أظهروا أيضًا الدافع والاهتمام تجاه تجربتهم في إجراء الاختبار. وأشاروا إلى أن تعدد الوسائط ساعدهم على تحقيق الفهم. بناءً على النتائج المكتسبة، يتم تقديم بعض التوصيات والآثار المستقبلية لتعزيز استقلالية الطلاب في التعلم وتعزيز ثقتهم وسيطرتهم على اختياراتهم.
Recommended Citation
Al Mohammedi, Najah Asaad, "LEARNING BY DESIGN: THE TRANSFORMATIVE PEDAGOGICAL EXPERIENCE OF COLLEGE STUDENTS IN EXTENDING MONOMODAL TEXTS INTO MULTIMODAL" (2022). Dissertations. 289.
https://scholarworks.uaeu.ac.ae/all_dissertations/289