THE IMPACT OF SCHOOL CLIMATE ON ADOLESCENTS’ SENSE OF BELONGING IN AL AIN SCHOOLS: A MIXED METHOD STUDY

Wafaai Mohammed Ali El Zaatar

من أجل التنافس على الصعيد الدولي، ووفقًا لما تقتضيه الأجندة الوطنية لدولة الإمارات 2021 فإن نظام التعليم الإماراتي، بما في ذلك مدارس مدينة العين، تعمل ضمن نسق يولي إهتمامًا متزايدًا بنتائج ومخرجات الطلبة. ومن ثم، تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف عوامل المناخ المدرسي التي قد تؤث ر على إحساس المراهقين بالانتماء للمدرسة في ظل هذا النسق السائد. وقد تم استخدام نظرية النظام البيئي للكاتب برونفنبرنر كإطار عام تتم في ضوئه تفسير البيانات. واستخدمت الدراسة تصميماً بحثياً استكشافياً تسلسلياً، بدأ باستخدام المقابلات لجمع البيانات النوعية من ثمانية طلاب وثماني طالبات في الصف الحادي عشر، وثمانية من معلميهم في مدارس العين. تم استخدام برنامج NVivo لتحليل النتائج النوعية، وطوَّرت الباحثة مسحاً لجمع البيانات الكمية من عي نة شملت 216 طالباً، و 227 طالبة في الصف الحادي عشر، و 264 من معلميهم. وتم استخدام الانحدار الخطي المتعدد لتحليل استبيانات الطلاب والمعلمين، وخلُصت الدراسة إلى أن طبيعة العلاقة بين المعلم والطالب، والامتحانات المتكررة، والمناهج الدراسية، والسلوك العدواني، كانت الأسباب الرئيسية الكامنة وراء كراهية بعض المراهقين الذهاب إلى المدرسة، وشعورهم بأنهم لا ينتمون إليها، وبالمقابل، كانت العلاقات الإيجابية بين الأقران، والسلامة، والأنشطة اللاصفية، أسبابا تجعلهم يشعرون بالانتماء إلى مدرستهم. وبناء على هذه النتائج ونظراً لتحديد أهم عوامل المناخ المدرسي المؤثِّ رة، توصي الدراسة بتوعية المديرين وصانعي السياسات بتحسين الممارسات في المدارس التي من شأنها تلبية الاحتياجات التنموية النفسية والاجتماعية المع ززة لانتماء الطلاب المراهقين.

Abstract

To compete internationally, Al Ain's educational system, and the UAE education system at large, are directed by the UAE 2021 National Agenda and seem to be driven by results. The purpose of this study aims to explore the school climate factors that may impact on adolescents’ sense of belonging. Bronfenbrenner’s Ecological System Theory is used as the framework in this study. The study employed a sequential exploratory research design, that started by using interviews to collect qualitative data from eight male and eight female students in grade 11, and eight of their teachers in schools in Al Ain. The NVivo software program was used to thematically analyze the data. Based on the qualitative results, the researcher developed a survey to collect quantitative data from a larger sample of 216 male and 227 female grade 11 students and 264 of their teachers. A multiple linear regression was used to analyze the student's and teachers’ questionnaires. The study concluded that teacher-student relationships, frequent exams, the school curriculum and aggressive behaviour were the main reasons behind the adolescent participants’ aversion to school and feeling that they did not belong there. However, positive peer relationships, safety, and extracurricular activities were reasons for them to feel belonging to their school. As the most important school climate factors have been identified, the administrators and policymakers will be enlightened on how to improve schools’ standard practices in order to satisfy the adolescent students’ psychosocial developmental needs of belonging.