Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Riyad Eid

Second Advisor

Mumin Dayan

Third Advisor

Fathalla A. Rihan

Abstract

Taking into consideration Abu Dhabi 2030 vision, the tourism sector is considered to be a significant sector in its contribution to the long-term economic growth of the UAE. Abu Dhabi has many of the push and pulls factors that attract tourists. By illuminating tourists’ behaviors, the results of this study will enable decision-makers to understand why tourists choose Abu Dhabi over other destinations, what type of experience they are looking for, and the variety of activities that they want. Meanwhile, taking into account the political stability of the UAE in general and Abu Dhabi in particular, insufficient attention has hitherto been given to the political issues that may significantly guide people in forming a destination image. No studies of the factor of political stability with others, such as push and pull factors in raising the intention to re-visit exist in the literature on tourism, at least not in the UAE context. Therefore, the purpose of the present study is to identify the motivational push & pull factors that can affect the formulation of the destination image. Moreover, this study examines the relationship between push & pull factors, political stability, destination image, tourist satisfaction, and intention to re-visit to develop and test a conceptual model of the antecedents and consequences of destination image in the Abu Dhabi context.

This study adopts the positivist research philosophy with a quantitative approach to empirically validate the fourteen hypotheses. To gather the primary data the questionnaire was distributed among international tourists above 18 years old in seven different attractive locations in Abu Dhabi. The suggested hypotheses were tested through a sample of 406 tourists visiting Abu Dhabi. The results show that tourists’ evaluations of the push and pull factors and political stability act as antecedents of a perceived attractive destination image. Furthermore, political stability and destination image have a strong positive impact on tourist satisfaction and the intention to re-visit. The proposed model in this study enhances existing theorization by exploring the value of political stability in the model of tourists’ intentions to re-visit. While from the practical perspective, it will also provide a recommendation to the policy and decision-maker in the tourism sector.

Comments

مع الأخذ في الاعتبار رؤية أبوظبي 2030 ، يعتبر قطاع السياحة من أهم القطاعات التي يمكن أن تساهم في النمو الاقتصادي طويل الأجل لدولة الإمارات العربية المتحدة. لدى أبو ظبي العديد من عوامل الدفع والجذب التي تجذب السياح. من خلال إلقاء الضوء على سلوكيات السياح، ستمكّن نتائج هذه الدراسة صانعي القرار من إدراك سبب اختيار السياح لأبوظبي على وجهات أخرى، ونوع التجربة التي يبحثون عنها ومجموعة الأنشطة التي يريدونها. وفي الوقت نفسه، مع الأخذ في الاعتبار الاستقرار السياسي لدولة الإمارات بشكل عام وأبو ظبي على وجه الخصوص، لم يتم إعطاء الاهتمام الكافي حتى الآن من قبل الباحثين للقضايا السياسية التي قد تؤثر بشكل كبير في تشكيل صورة الوجهة. لا توجد دراسات عن عامل الاستقرار السياسي مع الآخرين، مثل عوامل الدفع والجذب في رفع نية إعادة الزيارة موجودة في الدراسات السابقه المتعلقة بالسياحة، على الأقل ليس في سياق الإمارات العربية المتحدة. لذلك، فإن الغرض من هذه الدراسة هو تحديد عوامل الدفع والسحب التحفيزية التي يمكن أن تؤثر على صياغة الصورة المقصودة. علاوة على ذلك، تبحث هذه الدراسة العلاقة بين عوامل الدفع والجذب، الاستقرار السياسي، صورة الوجهة، رضا السائحين ونية إعادة الزيارة لتطوير واختبار النموذج المفاهيمي للسوابق وعواقب صورة الوجهة في سياق مدينة أبوظبي.

اتبعت هذه الدراسة فلسفة البحث الوضعي مع المنهج الكمي الذي تمّ تنفيذه للتحقق من صحة الفرضيات الأربعة عشر. وقد تم تصُميم الاستبيان و توزيعه بين السياح الدوليين الذين تزيد أعمارهم عن (18 ) عامًا في سبعة مواقع جذب مختلفة في أبوظبي لتشكيل البيانات الأولية. تم اختبار الفرضيات المقترحة من خلال عينة مكونة من ) 406 ) مشترك تم ملؤها من قبل السياح الذين يزورون مدينة أبو ظبي. و أظهرت النتائج ان تقييم السياح لعوامل الدفع و الجذب و الاستقرار السياسي بمثابة عوامل لبناء صورة الوجهة الجذابة. علاوة على ذلك، فإن الاستقرار السياسي والصورة المستهدفة لهما تأثير إيجابي قوي على رضا السائحين وعلى عزمهم على إعادة الزيارة. يعزز النموذج المقترح في هذه الدراسة النظرية الأكاديمية من خلال استكشاف قيمة الاستقرار السياسي في نموذج نوايا السائحين من أجل إعادة الزيارة. بينما من الناحية العملية، هذه الدراسة تقدم توصية إلى صناع القرار المعنيين في قطاع السياحة.

Included in

Business Commons

Share

COinS