Date of Award

4-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

Riyad Eid

Second Advisor

Dr. Bronwyn Wood

Third Advisor

Dr. Hisham ElSayed

Abstract

Very few researchers have investigated the underlying socio-cultural formulas in the aspects of culture that affect relationships around the globe. Middle Eastern cultures give great importance to personal-type relationships (akin to the Chinese concept of Guanxi), in many different spheres of life. This research identifies the factors composing the unique forms of such relationships that are found in the context of Abu Dhabi city. The research focuses on the significant role and the effect of the cultivation in business contexts of personal-type relationships, characterized by the presence of personal trust, empathy, reciprocity, bonding, face, and affection. The aim of this research was to find the dimensions of such relationships and to test them as organizational relationships, as determinants of customer satisfaction and customer retention in the sector of small business enterprises (SBEs). Survey data that provided a sample to test the suggested model were collected from a database that included Abu Dhabi’s SBEs. The findings of this research showed that personal relationships in this context could be extended to organizations. In addition, the results showed that the consequences of personal-type relationships (Guanxi) positively influence customer satisfaction and customer retention. Further, the contextualization of the constructs in this research helps to plug few current gaps in the literature on Guanxi theory.

Comments

قام عدد قليل من الباحثين بالتحقيق في الصيغ الاجتماعية والثقافية الأساسية في جوانب الثقافة التي تؤثر على العلاقات في جميع أنحاء العالم. تعطي ثقافات الشرق الأوسط أهمية كبيرة للعلاقات الشخصية )على غرار مفهوم Guanxi الصيني(، تحدد هذه الورقة العوامل التي تشكل الأشكال الفريدة لهذه العلاقات التي توجد في سياق مدينة أبوظبي. يركز البحث على الدور الهام وتأثير توظيف العلاقات الشخصية في سياقات العمل الخاصة، والتي تتميز بوجود الثقة الشخصية، والتعاطف، والمعاملة بالمثل، والترابط، والسمعة، والمودة. كان الهدف من هذا البحث هو إيجاد أبعاد هذه العلاقات واختبارها كعلاقات تنظيمية، كمحددات لرضا العملاء وكمحددات للاحتفاظ بالعملاء في قطاع مؤسسات الأعمال الصغيرة( . (SBEsتم جمع بيانات المسح التي قدمت عينة لاختبار النموذج المقترح من قاعدة بيانات تضمنت SBEs في أبوظبي. أظهرت نتائج هذا البحث أن العلاقات الشخصية في هذا السياق يمكن أن تمتد لتشمل المنظمات، وإمكانية الاستفادة من هذه العلاقات الشخصيه وتحويلها لتصبح علاقات خاصه بالمنضمات. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن نتائج العلاقات الشخصية (Guanxi) تؤثر بشكل إيجابي على رضا العملاء والاحتفاظ بالعملاء. علاوة على ذلك، يساعد تحديد السياق للبنيات في هذه الدراسة على سد الثغرات الحالية في الأدبيات حول نظرية جوانشي.

Included in

Business Commons

Share

COinS