Date of Award

3-2019

Document Type

Dissertation

Degree Name

Doctor of Business Administration (DBA)

Department

Business Administration

First Advisor

James Thomas Kunnanatt

Second Advisor

Maqsood Ahmed Sandhu

Abstract

Stakeholder management (SHM) is a recent managerial discipline that has gained much importance due to the need by most organizations to achieve global competitiveness by delivering complex projects within the time, budget, and minimum risk levels while ensuring optimum quality standards. The present study deals with the principal objective of analyzing existing stakeholder management practices in Abu Dhabi government organizations and aims to propose a strategic SHM model for handling stakeholder issues within these entities. The study also evaluates the barriers and enablers to stakeholder management by revealing several gaps in SHM especially during the delivery of government services and execution of various projects.

In this dissertation, the SHM subject has been studied through a critical review of literature related to SHM theories, frameworks, and models available globally and regionally, particularly in relation to the UAE context. Further, the researcher reviews primary data through qualitative cum quantitative study of managers and employees employed in different government organizations. Qualitative data was collected through interviews from organizational managers while quantitative data was gathered from employees through a survey questionnaire.

Study results found that the level of awareness related to SHM ranked average for both managers and employees of the different organizations of the Abu Dhabi government. Regarding the implementation of SHM, organizational managers reported a very weak level of SHM practice in their organizations, which was reinforced by the quantitative data from employees. The study findings indicate that government departments in Abu Dhabi require a workable and sustainable Stakeholder Management Model to improve stakeholder relations and ensure the successful delivery of complex projects. Further, the study highlights that both internal and external communication form a critical factor for dealing with organizations’ stakeholders. Expert opinions from managers reveal that three major and significant benefits can be gained from implementing a formal SHM model; 1) better strategic relationships with stakeholders 2) improved workflow and 3) better management of the stakeholder affairs.

Finally, the most significant findings of the present study pertain to the identification of deficiencies in the current stakeholder management practices followed by Abu Dhabi government entities. Qualitative data from managers reveal that government organizations have four major lapses: 1) lack of formal processes for stakeholder management 2) lack of any formal unit for dealing with stakeholder issues 3) less integration and coordination with stakeholders and 4) absence of a systematic methodology for improving the SHM practices in place. In addition, quantitative data gathered from employees indicate three major flaws in the SHM practice: 1) lack of professional practices for managing stakeholders 2) lack of centralized management and 3) lack of separate unit for handling stakeholder affairs. Based on these findings and using insights from literature, the researcher proposes a workable and sustainable Stakeholder Management Model (SHM) and checklist for handling stakeholder issues within Abu Dhabi government organizations and presents the same as a foundation for policymakers in government to tackle the SHM challenges identified in the study

Comments

إن إدارة علاقات الشركاء ( SHM ) تعتبر من أحد أهم الأدوات الإدارية التي لاقت إهتماماً كبيراً نظراً لأهميتها للمؤسسات والجهات بشكل عام وذلك لتحقيق التوجه والتحدي التنافسي العالمي، عن طريق تنفيذ المشاريع المهمة والمعقدة في الوقت، الميزانية، وبأقل المخاطر مع التركيز على تحقيق مستويات الجودة. إن الهدف الرئيسي للدراسة الحالية هو تحليل الممارسات الحالية لتطبيقات إدارة علاقات الشركاء في المؤسسات الحكومية في حكومة أبوظبي، وتهدف هذه الدراسة لإقتراح منهجية إستراتيجية لإدارة علاقات الشركاء لتمكين هذه الجهات الحكومية من إدارة الشركاء والتعامل معهم بصورة مهنية. كما وتقوم هذه الدراسة بتقييم المعوقات الحالية في إدارة علاقات الشركاء وذلك بعد الكشف عن الثغرات الحالية في منظومة إدارة علاقات الشركاء وبالأخص في تنفيذ الخدمات الحكومية و المشاريع بشكل عام.

في هذه الأطروحة، تمت دراسة إدارة علاقات الشركاء بشكل فعال من خلال الإستعراض الدقيق للدراسات السابقة في نفس المجال محليا وعالميا،ً وبالأخص فيما يتعلق بالمحيط الخاص بدولة الإمارات العربية المتحدة. حيث قام الباحث بإستعراض البيانات الأساسية وبطريقة منهجية من خلال دراسة البرنامج النوعي والكمي، ومقابلة المدراء والموظفين في الجهات الحكومية المختلفة في حكومة أبوظبي. حيث تمت عملية جمع البيانات النوعية والخاصة بالمدراء عن طريق المقابلات الشخصية، بينما تمت عملية جمع البيانات الكمية والخاصة بالموظفين عن طريق الإستبيانات.

وجدت الدراسة أن الوعي العام بخطوات ومنظومة إدارة علاقات الشركاء متطابقة ما بين المدراء والموظفين، حيث كان الوعي العام سجل بمستوى المتوسط للمجموعتين. كما أظهرت النتائج المستوى الضعيف لكل من المدراء والموظفين فيما يخص مستوى التطبيق الحالي لمنهجية إدارة علاقات الشركاء. وتشير نتائج الدراسة بأنه لابد من الجهات الحكومية في إمارة أبوظبي من تطبيق منهجية رسمية ومعرفة لإدارة علاقات الشركاء وذلك لتحقيق نتائج أفضل مع الشركاء وتحقيق نتائج إيجابية في تنفيذ المشاريع.

كما وقدمت الدراسة العديد من النتائج المهمة ومنها إبراز أهمية التواصل الداخلي و الخارجي فيما يخص علاقات الشركاء والذي يعتبر من العوامل الحرجة والمهمة في نطاق إدارة علاقات الشركاء. كما وأوضحت الدراسة أراء المدراء فيما يخص أهم الفوائد المرتقبة من تطبيق منهجية إدارة علاقات الشركاء وتلخصت هذه الأراء في ثلاث نقاط رئيسية وهي : 1( تحقيق علاقات إستراتيجية مع الشركاء، 2( تطوير منظومة العمل، 3( تحقيق معدل إدارة أفضل لشؤون الشركاء.

Included in

Business Commons

Share

COinS