•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية نمطي (المناقشات المتزامنة والمحاضرات الفيديوية) على تحسين التفكير فوق المعرفي والمهارات الحياتية في مقرر إلكتروني عبر الويب

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

د./ رانيه عبد الله عبد المنعم & د./ احمد عبد القادر فروانه & أ./ هناء خليل أبو مطلق

Abstract

The present study aimed to identify the effectiveness of two modes (synchronous discussions and video lectures) on improving metacognitive thinking and life skills in online e-course. The study sample consisted of 80 students, who were divided into two experimental groups were selected purposively, where the first one 45 student studied in simultaneous discussions mode, and the second 35 students studied in video lectures mode. The study tools consisted of the metacognitive thinking test and the life skills scale, which were administered using a pre-and-post design. The study results showed that there were statistically significant differences between the average scores of the two study groups in the post test on the metacognitive thinking test in favor of the first experimental group, while there were no significant differences between the average scores of the two experimental study groups in the post test on the scale of the life skills. Considering this, the study recommended paying attention to the usage of different modes of technologies, which contribute to improving students' skills to keep pace with the requirements of the times. In addition to offering workshops, courses, and seminars for lecturers and students about dealing with synchronous and asynchronous educational technologies.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

هدف البحث الحالي للتعرّف على فاعلية نمطي (المناقشات المتزامنة والمحاضرات الفيديوية) على تحسين التفكير فوق المعرفي والمهارات الحياتية في مقرر إلكتروني عبر الويب، وتمثّلت عينة البحث من (80) طالبة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين تجريبيتين تم اختيارهما قصدياً؛ حيث درست المجموعة التجريبية الأولى وعددها (45) طالبة، بنمط المناقشات المتزامنة، ودرست المجموعة التجريبية الثانية وعددها (35) طالبة، بنمط المحاضرات الفيديوية، وتمثّلت أدوات البحث في اختبار التفكير فوق المعرفي، ومقياس المهارات الحياتية، تم تطبيقهما قبلياً وبعدياً على مجموعتي البحث، وأظهرت النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي على اختبار التفكير فوق المعرفي؛ لصالح طالبات العينة التجريبية الأولى، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات مجموعتي البحث في التطبيق البعدي على مقياس المهارات الحياتية، وفي ضوء ذلك؛ أوصى البحث بالاهتمام بتنوّع استخدام التقنيات المختلفة، والتي تُسهِم في تحسين مهارات الطلبة؛ لتواكِب متطلبات العصر، بالإضافة إلى عقد دورات ومحاضرات للمحاضِرين والطلبة، حول التعامل مع تقنيات تكنولوجيا التعليم المتزامنة وغير المتزامنة.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.