•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

فاعلية برنامج حاسوبي مقترح لتنمية مهارات التفكير العليا في وحدة الزكاة بمنهج الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

طلال عبد الهادي الغبيوي

Abstract

The study aimed at the development of higher-order thinking skills in unit of Zakat approach in the Fiqh Curriculum among prep school Pupils in the Kingdom of Saudi Arabia by using proposed Computerized Program. To achieve the goal, the researcher prepare a list of higher-order thinking skills in Zakat unit, and a test to measure , has also been building a multi- media program , it has been applied to the study program (90) students from the middle school students in Afif, They were divided into two groups: experimental considering using the program , and the officer is considering the usual way , the study concluded boil weakness possession of second grade average students to higher-order thinking in the approach to jurisprudence, and the effectiveness of the proposed program to the development of higher-order thinking skills in the unity of Zakat on the test as a whole level and at the level of sub- skills , the study recommended that these skills are included in the curriculum of jurisprudence, and the training of teachers to employ modern teaching techniques in the teaching of Islamic sciences.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدفت الدراسة تنمية مهارات التفكير العليا في وحدة الزكاة بمنهج الفقه لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية باستخدام برنامج حاسوبي مقترح؛ ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث قائمة بمهارات التفكير العليا في وحدة الزكاة، واختبارًا لقياسها، كما تم بناء البرنامج متعدد الوسائط، وتم تطبيق برنامج الدراسة على (90) طالبًا من الطلاب بالمرحلة المتوسطة بمحافظة عفيف، تم تقسيمهم إلى مجموعتين: تجريبية تدرس باستخدام البرنامج، وضابطة تدرس بالطريقة المعتادة، وخلصت الدراسة إلى ضعف امتلاك طلاب الصف الثاني المتوسط لمهارات التفكير العليا في منهج الفقه، وفاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات التفكير العليا في وحدة الزكاة على مستوى الاختبار ككل وعلى مستوى المهارات الفرعية، وأوصت الدراسة بضرورة تضمين هذه المهارات في منهج الفقه، وتدريب المعلمين على توظيف التقنيات التعليمية الحديثة في تدريس العلوم الشرعية .

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.