•  
  •  
 
International Journal for Research in Education

Title (Arabic) العنوان باللغة العربية

تأثير الرقابة و الشفافية الإدارية في مكافحة الفساد الإداري بالمناطق التعليمية في دولة الكويت من وجهة نظر العاملين فيها

Author(s) (Arabic) اسم الباحث باللغة العربية

سلطان غالب الديحاني

Abstract

The study aimed to identify the impact of control dimensions and transparency in the anti-administrative corruption in the educational districts from the viewpoint of the employees. The study relied on a descriptive approach Correlative, and a questionnaire was applied on (270) employees. The results showed that the availability of control was big; the availability of administrative was medium; and the availability of anti-administrative corruption was big. There was a significant differences for females with the study axes; there was a significant differences qualification for diploma degree favor with the dimension of administrative transparency systems and administrative transparency; there was a significant statistical differences for the study variables with school districts; and there wasa significant differences to the dimension of administrative transparency systems in favor of a class experience (15) years and above. The degree of the impact study of dimensions of the study was high as independent variables (control, administrative transparency, anti-administrative corruption). In addition, influenced by the dependent variable (anti-administrative corruption) independent variables (control, administrative transparency) was high on the degree (.73). Finally, the study ended with some important recommendations.

Arabic Abstract الملخص باللغة العربية

استهدفت الدراسة الحالية تعرف تأثير أبعاد الرقابة والشفافية الإدارية في مكافحة الفساد الإداري في المناطق التعليمية من وجهة نظر العاملين فيها، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، واستخدمت استبانة تم تطبيقها على (270 ) موظفًا، وكانت أبرز النتائج: توفر الرقابة في المناطق التعليمية بمتوسط حسابي بدرجة تقدير كبيرة، وتوفر الشفافية الإدارية في المناطق التعليمية بدرجة تقدير متوسطة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح مؤهل الدبلوم مع محور الشفافية الإدارية ونظم الشفافية الإدارية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لمحاور الدراسة مع المناطق التعليمية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لمحور نظم الشفافية الإدارية لصالح فئة خبرة ( 15 ) سنة فأكثر، ودرجة تأثير أبعاد الدراسة باعتبارها عوامل مستقلة عالية (الرقابة، والشفافية الإدارية، ومكافحة الفساد الإداري)، ودرجة تأثر عالية بين المتغير التابع (مكافحة الفساد الإداري) للمتغيرات المستقلة ( الرقابة، والشفافية الإدارية ) عند درجة (73.)، وانتهت الدراسة ببعض التوصيات المهمة.

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.