Date of Award

12-2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Dr. Ali S Al Kaabi

Second Advisor

Pro . Mohammad A. Abdel Dayem

Third Advisor

Dr. Mohamed A. Al Hosani

Abstract

The current study aims at analyzing parental involvement barriers in kindergarten (KG) activities from the perception of school administration and teachers in AI-Ain Kindergartens. It identified, examined and analyzed the school administration and teacher perceptions on barriers that hinder parental involvement in kindergarten activities. A special focus had been paid to obstacles that prevent parents from participating in kindergarten activities based on four categories that included factors related to regulations, administration, teachers and parents. This study used a survey questionnaire to gain its data targeting a sample population of 329 respondents that includes all the teachers and administrators of Al Ain KG schools. Responses were analyzed using a five point Likert scale that ranged from strongly agree (5) to strongly disagree (1). Results were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).

Major of the research findings related to barriers indicated four barriers the first, barrier related to regulations category, which includes missing of social worker, interpreters for the English Medium Teachers (EMT’s), and the lack of coordination between meetings in different stages of schools. The second barrier related to administration that includes lack of providing training and assistance programs for parents and lack of communication in terms of informing parents about the parents-teacher meetings or events. The third barrier related to teacher is the feedback as there is teachers have provided no clear feedback to parents concerning their children's performance and cultural gap. The fourth barrier related to the parent themselves which includes, lack of transportation shortage of knowledge, time constrains related to working parents, personal responsibilities, language barriers deficit communication and divorced parents.

As a result, it is recommended that using modem technology to communicate with parents, providing them with continuous feedback to meet their satisfaction levels, engaging them in the KG activities and responsibilities, providing transportation, and allocating a day for fathers to participate, attracting elderly parents to participate in school and teach children about heritage, culture, traditional terms, and habit and behavior could help in overcoming barriers to parental involvement.

Comments

يهدف هذا البحث إلى التعرف على أسباب عدم مشاركة أولياء الأمور في أنشطة رياض الأطفال من وجهة نظر الهيئة الإدارية ومعلمات رياض الأطفال في مدينة العين. تم تقسيم هذه المعوقات في هذه الدراسة إلى أربع عناصر: معوقات مرتبطة بالنظام، معوقات خاصة بإدارة المدارس، معوقات مرتبطة بالمعلومات، وأخيراً معوقات مرتبطة بأولياء الأمور أنفسهم.

وقد تم استخدام استبانة لجمع البيانات في هذا البحث، اشتملت عينة الدراسة على 329 معلمة وإدارة في مرحلة رياض الأطفال في مدينة العين. تكونت الاستبانة من أربع أقسام، في القسم الأول منه في جمع البيانات الديموغرافية وهي: المهنة والمستوى الدراسي، الفئة العمرية، الخبرة، الحالة الاجتماعية وحالة الأبناء. الجزء الثاني فقد احتوى على اسئلة مغلقة 32 عبارة تجيب عليها الهيئة الإدارية والمعلمات في جميع رياض الأطفال في مدينة العين على مقياس خماسي التدريج من نوع ليكرت (5 موافق بشدة، 1 غير موافق بشدة)، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS، الجزء الثالث هو مقترحات لزيادة مشاركة أولياء الأمور في رياض الأطفال، والجزء الرابع كان أسألة مفتوحة بعد كل جزء من الأجزاء السابق ذكرها بمعرفة معوقات مشاركة أوليات الأمور في أنشطة رياض الأطفال، بالإضافة لمقترحات لعلاج ضعف مشاركة أولياء الأمور في رياض الأطفال.

أظهرت نتائج الدراسة أن هناك أربعة أقسام من المعوقات، أولاً المعوقات المرتبطة بالأنظمة، والتي أظهرت أن الافتقار للأخصائي الإجتماعي في مرحلة رياض الأطفال، مترجم للمعلمات غير الناطقات باللغة العربية. عدم التنسيق في اجتماعات أولياء الأمور، ضعف التواصل بين الروضة وأولياء الأمور وفقر في إبلاغ أولياء الأمور حول أحداث والمناسبات في الروضة، العائق الثالث المرتبط بالتغذية الراجعة من المعلمات لأولياء الأمور فيما يخص الجانب الأكاديمي لأبنائهم، بالإضافة لعائق اختلاف الثقافة بين المعلمة غير الناطقة باللغة العربية وأولياء الأمور. العائق الرابع هو عبارة عن أسباب مرتبطة بأولياء الأمور، مثل نقص المواصلات للحضور الإجتماعات، نقص المعرفة بأهمية رياض الأطفال، عائق الوقت، أولياء الأمور العاملين، المسؤوليات الشخصية، عائق اللغة لأولياء الأمور غير العرب، والطلاق.

ومن أهم التوصيات التي جاءت في هذا البحث هي استخدام التكنولوجيا الحديثة في التواصل مع أولياء الأمور وإبلاغهم عن الأحداث، تزويدهم بالتغذية الراجعة المستمرة للوصول لمرحلة الرضى. إشراك أولياء الأمور في أنشطة ومهام الروضة، توفير مواصلات للعاجزين عن الوصول للاجتماعات، تخصيص يوم لمقابلة أباء الطلاب، جذب كبار السن للمشاركة في تدريس الأطفال الثقافة، التراث، المفردات التراثية، والأخلاق والعادات العريقة. هذه الاستراتيجيات قد تسهم في التوصل لحل لمعوقات مشاركة أولياء الأمور في مرحلة رياض الأطفال.

Share

COinS