Date of Award

2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Science (MS)

Department

Architecture

First Advisor

Nasmathh Abdulcader

Second Advisor

Mootaz Mohamed Farid

Third Advisor

Hussain Mustafa Sabry

Abstract

The aim of this thesis is to discuss the management of infrastructure in the federal union specially the road entrances between neighboring states. To understand how important is it on the social and economic development, to measure how easy to reach the deferent part of city within reasonable period. The hierarchy of the road networks in the city.

Second chapter describe the Arab Emirates before the union and the different scenarios till it's become United Arab Emirates, the relations between different emirates within union, political systems within emirate itself and In the federal level, social and economic systems. The care was taken in deferent level to build best road network ever cause the governor know very well the benefit of having modern roads, the federal authorities responsible for highways and the border roads between emirates while the local authorities responsible for internal roads within emirate border.

Third chapter compare the road network management in two of the best federal countries in this field. United State of America had one of the tallest road network in the world which managed by local and federal authorities in harmony. Federal Republic of Germany is one of the greatest industrial countries in Europe that is gives the road network high importance to link factories with ports easily. Both of Germany and USA have a great experience in road network management, which should be understood from United Arab Emirates road authorities to solve the current problems and to avoid any future miss coordination.

Forth chapter is about field study of the entrances to roads border between two neighboring through personal interviews with specialists and officials from relevant departments and a questionnaire contains several questions was distributed to the residents of those areas on both sides of the entrance under consideration and passing specializes in problems affecting the border crossing in terms of traffic congestion and the interest of the party responsible for maintenance and increase efficiency and what about managing such crossing by central department under federal umbrella.

Comments

يتناول الباحث في الفصل الاول أهمهة شبكات الطرق ودورها في الوصول الى الخدمات العامة وذلك من خلال قياس مدى سلاسة وسهولة للوصول والتنقل بين أطراف المدن والعوامل المساعدة على قياس الوصولية في الشبكة ومدى ارتباط شبكات الطرق باستخدامات الاراضي حيث يعتبر أهم ما يميز وسلية نقل عن أخرى هو مدى امكانية وصولها الى مبتغاها وبأسرع وقت ممكن وعليه فان قطاع النقل يعد أحد أهم قطاعات التنمية الشاملة في أي من الدول المتقدمة، ويعتبر تخطيط النقل داخل المدن (أو ما يسمى اصطلاحا بالنقل الحضري) قضية متعددة الجوانب وينظر إليه على اعتباره جزء لا يتجزأ من عملية التخطيط الحضري ككل لارتباطه الوثيق بالتكوين العمراني واستعمالات الاراضي التي تعتبر أحد أهم العوامل المولدة للرحلات. كما يتطرق الباحث إلى مفهوم المدينة احصائيا وتاريخيا ومن حيث خصائصها وتطورها عبر العصور بالاضافة إلى تصنيفات شبكات الطرق من حيث السعة ومن حيث الوظيفة التي تؤديها.

الفصل الثاني يتحدث عن دولة الإمارات العربية المتحدة منذ ما قبل اتحادها من حيث كونها دويلات ضعيفة تفتقر لأدنى مقومات الحياة والنظام السياسي القبلي وتأثير التواجد البريطاني الذي رغم خروجه من الخليج إلا إنه ترك بذور الاختلاف قائمة حيث عمد إلي إيجاد مشاكل حدودية بزرع ملحقات وتوابع لكل إمارة رغم وجودها ملاصقة لإمارة أخرى بعيدة كما لوضح الفصل الثاني جميع مراحل و ارهاصات الاتحاد و ماهية العلاقة بين أجهزة الحكم ومؤسسات الدولة الحديثة بعد إعلان قيام دولة الإمارات العربية المتحدة نظرا لطبيعة الاتحاد الفيدرالي الذي يجمع بينها، كما يوضع الباحث الأنظمة الاقتصادية والاجتماعية من حيث وضعها قبل الاتحاد وبعده ومدى تأثير الاتحاد والطفرة اللاحقة عليها. يوضح الباحث في الفصل الثاني ايضا تاريخ شبكات الطرق في دولة الإمارات العربية المتحدة ومدى الاهتمام الذي أولته دولة الاتحاد لها إيمانا منها باهميتها في رفع كفاءة المرافق وانعكاسها على الترابط الاجتماعي ودورها البارز في التقدم الاقتصادي من حيث ربط مواقع التصنيع بموانئ التصدير والأسواق الاستهلاكية. كما يجدر الإشارة إلى أن دولة الإمارات العربية المتحدة تخلو من الممرات المائية وسكك الحديد مما يعطي شبكات الطرق أهمية قصوى.

في الفصل الثالث يسلط الباحث الضوء على تجارب دولتين من كبرى الدول في الاهتمام بشبكات الطرق وهي الولايات المتحدة الأمريكية و جمهورية المانيا الاتحادية ذات الاتحاد الفيدرالي مما يساهم في الاستفادة من تجربتهما وطريقة إدارتهما لشبكات الطرق حيث ركز الباحث على إبراز مؤسسات إدارة الطرق الاتحادية من حيث مسؤولياتها ومؤسسات الطرق المحلية من حيث مسؤولياتها وطبيعة العلاقة المنظمة بينهم ومقارنتها بالأنظمة والمؤسسات المحلية والاتحادية في دولة الإمارات.

Included in

Engineering Commons

Share

COinS