Date of Award

4-2012

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

د. عبدالرحمن سالم النعيمي

Second Advisor

د . على سعيد إبراهيم

Third Advisor

د. محمد عبدالله الحوسنى

Abstract

This study aims to identify the reality of the role of the school principal to motivate female teachers in the first cycle schools in the Ajman Educational Zone as seen by teachers, and its relationship to teachers' attitude towards the teaching profession. This study will also show the relationship between academic qualifications and experiences as independent variables and attitudes of teachers towards the teaching profession as dependent variable.

The researcher prepared the questionnaire which consisted of three main axes, the first axis deals with the reality of the roles of the school principal, while the second axis has dealt with teacher’s attitudes towards the teaching profession. The third axis and the latter has to do with other factors that help to motivate teachers. The applied research questionnaire used a sample of (160) teachers in cycle 1 schools in the Ajman Educational Zone.

By using the SPSS program, the researcher conducted statistical analysis of the data and calculated means and standard deviations. The researcher also used (Kruskal-Wallis) test; in order to know the relationship between variables and to find out if there were statistically significant differences, as well as the application of linear regression analysis to determine the strength of the relationship between the role of the school principal and the teacher’s directions.

The results indicate that there is a statistically significant relationship between academic qualifications and teachers' attitudes among toward the teaching profession as the results show that there is a positive relationship between the reality of the role of the school principal and the teacher’s attitudes towards the teaching profession. The results of the analysis also showed that the directors of schools of cycle 1 in the Ajman Educational Zone are keen to focus on specific roles such as a culture of cooperation, the opportunity to express opinions, building social relationships between the governing bodies of teaching. While paid less attention to other roles such as giving descriptive feedback to teachers, participatory decision-making process, as well as the weak delegating some of his powers. As a corollary to this fact, teachers' attitudes were based around the teaching profession in certain themes including increased self-esteem at work, and motivation to work under certain managers, and are not motivated by the profession itself: whoever the manager.

The results also show that teachers believe that the teaching profession is very cumbersome, they do not feel satisfied when they go to work.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع دور مديرة المدرسة في تحفيز معلمات الحلقة الأولى بمدارس منطقة عجمان التعليمية كما تراه المعلمات، وعلاقته باتجاهات المعلمات نحو مهنة التدريس. بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيري الخبرة والمؤهل الدراسي لدى المعلمات و اتجاهاتهن نحو مهنة التدريس وكذلك الكشف عن العوامل التي تعمل على تحفيز معلمات الحلقة الأولى في مدارس دولة الإمارات الحكومية. وكذلك تقديم مقترحات للارتقاء و تفعيل دور مديرات المدارس.

وقد أعدت الباحثة بذلك استبانة تكونت من ثلاثة محاور أساسية، تناول المحور الأول واقع أدوار مديرة المدرسة، أما المحور الثاني فقد تناول اتجاهات المعلمات نحو مهنة التدريس، أما المحور الثالث والأخير فقد كان عن العوامل الأخرى اللتي تساعد على تحفيز المعلمات.

وقد طبقت الباحثة الاستبانة على عينة مكونة من (160) معلمة من معلمات مدارس الحلقة الاولي بمنطقة عجمان التعليمية. وباستخدام برنامج SPSS قامت الباحثة لعمل التحليل الإحصائي للبيانات وحساب المتوسطات الصناعية والانحرافات المعيارية، كما استخدمت اختبار (Kruskal-Wallis)؛ وذلك لمعرفة العلاقة بين المتغيرات ولمعرفة اذا ما كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية، وكذلك تم تطبيق تحليل الانحدار الخطي لتحديد قوة العلاقة بين دور مديرة المدرسة وبين اتجاهات المعلمات.

وكما بينت نتائج الدراسة أن هناك علاقة موجهة بين واقع دور مديرة المدرسة وبين اتجاهات المعلمات نحو مهنة التدريس، كما بينت النتائج أن هناك علاقة دالة احصائيا بين متغير المؤهل الدراسي وبين اتجاهات المعلمات نحو مهنة التدريس. كما أظهرت نتائج التحليل أن مديرات مدارس الحلقة الأولى في منطقة عجمان التعليمية حريصات على التركيز على أدوار معينة مثل نشر ثقافة التعاون، إتاحة الفرصة لإبداء الرأي، بناء علاقات اجتماعية بين الهيئة الإدارية التدريسية بينما يعطين اهتمام أقل لأدوار أخرى قد تعتبر هامة وفاعلة ومؤثرة على دافعية المعلمات؛ وتعمل على زيادة تحفيزهن، ومن الممكن أن تسهم في تكوين اتجاهات إيجابية لديهن نحو مهنة التدريس ومن هذه الادوار، إعطاء التغذية الراجعة المفصلة لهؤلاء المعلمات، وتحقيق التشاركية في عملية اتخاذ القرار، وكذلك تفويض البعض من صلاحياتها.

وكنتيجة طبيعية لهذا الواقع فقد جاءت اتجاهات المعلمات مرتكزة نحو مهنة التدريس في محاور معينة منها زيادة تقديرهن لذاتهن عند العمل، وتحفزهن للعمل في ظل مديرات بعينهن، ولسن متحفزات للمهنة بحد ذاتها أيا كانت المديرة.

كما بينت النتائج أن المعلمات يرين أن مهنة التدريس من المهن المرهقة جدا لذا فهن لا يشعرن بالسرور عند ذهابهن للعمل ولا يعتبرنها كذلك مهنة للأبد فمن الممكن تغييرها في حال وجد البديل المناسب.

Share

COinS