Date of Award

2014

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Dr. Ali S Ibrahim

Second Advisor

Dr. Ali Al Kaabi

Third Advisor

Dr. Shaikah Al -Taneiji

Abstract

This study aimed to investigate the perceptions of principals, vice principals, and teachers on selection criteria and recruitment procedures for AI Ain public school principals. The study was guided by three research questions and used the quantitative research method. Data for this study were collected through a questionnaire divided into three sections. The first section included demographic information of participants. The second part included 48 items about recruitment and selection, which measure agreement or disagreement of participants over the items in the five components. These components were application requirements, selection responsibility, selection methods, selection criteria, and recruiting procedures. The third part included an open-ended question eliciting participants' suggestions for improving the recruitment and selection of school principals. The questionnaire was sent to AI Ain public schools, and was completed by 550 male and female participants of principals, vice principals, and teachers. The means and standard deviations were used to describe the perceptions of school principals, vice principals, and school teachers on the five components mentioned above. Then, statistical analysis (i.e., means and standard deviations) was used for descripting the perceptions. The Mann-Whitney Test was used to find out whether perceptions of participants differed according to gender and the Chi-Square test was used to find out whether perceptions differed according to position and cycle. The results of the study showed general agreement of participants on the five components of recruitment and selection. Interestingly, agreement fluctuated on some items such as the language requirement, who should have responsibility for selection, and duration and conditions of recruitment. Regarding gender, the study found that male and female participants in the sample generally had not had significant differences in their views about the five components but there were difference on individual items. Regarding position, the study found that principals, vice principals, and teachers had significant differences in their views. Teachers reported highest agreement scores while the principals reported the lowest agreement scores for all the five sections of recruitment and selection. According to school cycle, the study found significant differences in the application requirements and selection responsibility components. Cycle 3 participants reported highest scores for those sections. The study concluded with some recommendations for policy and practice.

Comments

هدفت هذه الدراسة الى تقصي وجهة نظر مديري ومساعدي مديري المدارس والمعلمين عن معايير الاختيار وإجراءات التعيين لمديري مدارس العين الحكومية. استرشدت الدراسة بثلاثة أسئلة بحثية واستخدمت طريقة التحليل الكمي. حيث تم جمع البيانات من خلال استبانة مكونة من ثلاثة أقسام. شمل القسم الأول المعلومات الديمغرافية للمشاركين، وشمل القسم الثاني على 48 فقرة حول جواتب التعيين والختيار الخمسة والتي تقيس مدى موافقة أو عدم موافقة المشاركين حول الفقرات في الجوانب الخمسة. وكانت هذه الجوانب: متطلبات التقدم، مسؤولية الاختيار، طرق الاختيار، معايير الاختيار، وإجراءات التعيين. أما القسم الثالث فقد شمل سؤال حول مقترحات المشاركين لتحسين تعيين واختيار مديري المدارس. أرسلت الاستبانة إلى مدارس العين الحكومية، حيث بلغ عدد المشاركين في الاستبانة 550 من مديري ومساعدي ومعلمين من الذكور واللإناث. استخدمت الباحثة المتوسط الحسابي والانحراف المعياري لوصف تصورات مديري المدراس ومساعديهم ومعلمي المدارس على الجوانب الخمسة. كما استخدمت الباحثة اختيار مان-ويتني لمعرفة ما إذا كانت تصورات المشاركين تختلف حسب نوع الجنس واختبار كاي-سكوير حسب نوع الوظيفة والحلقة المدرسية. وأظهرت نتائج الدراسة موافقة عامة للمشاركين على جوانت الخمسة للتعيين والاختيار. ومن المثير للاهتمام، تقلبت الأراء على بعض الفقرات مثل متطلب اللغة النجليزية، مسؤولية الاختيار، مدة وشروط التعيين. ومن ناحية نوع الجنس، وجدت الدراسة أن المشاركين من الذكور والإناث في العينة عموما لم يكن لديهم اختلافات كبيرة في وجهات النظر حول الجوانب المقترحة ولكن كان هناك اختلاف على الفقرات الفردية. وبشأن نوع الوظيفة، بينت الدراسة وجود اختلاف كبير في وجهات النظر بين مديري ومساعدي والمعلمين لصالح المعلمين. حيث سجل المعلمون أعلى الدرجات بينما سجل المديرين أقل الدرجات الموفقة على الجوانب الخمسة للتعيين والاختيار. وتبعا الحلقة المدرسة، وجدت الدراسة اختلاف كبير في وجهات النظر في جانبي متطلبات التقدم ومسؤولية الاختيار لصالح المشاركين في مدارس الحلقة الثالثة.

Share

COinS