Date of Award

12-2013

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Dr. Ali Al Kaabi

Second Advisor

Dr. Mohamed Al Raway

Third Advisor

Dr. Abdurrahman Al Nuemi,

Abstract

This study aims to investigate about the school principal’s leadership characteristics in terms of their significance and implementation from the perspective Al-Ain schools teachers. Hence, the study employed the quantitative method to collect data about the principals descriptors reviewed in the previous studies. The sample consists of 500 teachers; 200 males and 300 females randomly selected from each school. The study investigated the significance of the principal’s descriptors as well as their significance and to what extent they are implemented by Principals. The study found out that the most significant descriptors of the principals are: keeping promises and punctuality, achieving targets and vision; encouraging teachers to try new methods in classroom, treating others with respect and appreciation, confidence in others capabilities; Following up others commitment of work standards, the leader’s positive attitude towards people from diverse cultures. The study also found that the school principal’s descriptors in terms of their significance and implementation were different according to the gender in favor of females who play more effective roles than males, in terms of the significance of the descriptors, the inspiration role of principals of the shared vision. Finally, there is statistical significance has been found between the effective the school principals descriptors in terms of their implementation and the nationality, in terms of implementation in favor of the UAE Nationals, but the open mind characteristics in favor of expatriates.

Comments

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم خصائص المدير القايد الفعال ومدى تطابقها من وجهة نظر معلمي ومعلمات مكتب العين التعليمي مع النماذج الإدارية الموجودة في الميدان، وبناءً على ذلك قامت الدراسة باستخدام الأسلوب الكمي والاستعانة بالاستبانة كأداه لجمع البيانات مستخدمة مجموعة من الخصائص والصفات المتفق عليها في الدراسات السابقة وشمل مجتمع الدراسة معلمي ومعلمات مدارس مكتب العين التعليمي بجميع مراحل من رياض الأطفال وحتى المرحلة الثانوية للذكور والإناث، وتم تحديد 500 معلم ومعلمة كعينة للدراسة مقسمة على 300 معلمة و200 معلم بمعدل 10 معلمات و10 معلمين من كل مدرسة من حلقاتها التعليمية المختلفة. قامت الدراسة بتوضيح مدى أهمية وتطبيق خصائص القيادة الفعالة – بناءً على الدراسات التربوية السابقة – من وجهة نظر المعلمين وقد وجدت الدراسة أن من اهم الخصائص التي تحوز على اهتمام المديرين وتطبيق في البيئة التربوية والتعليمية هي: الوفاء الدائم بالوعود والالتزامات، وتوضيح إمكانية تحقيق الاهتمامات والرؤى، تشجيع المعلمين على تجربة أشياء جديدة في الفصل المدرسي، معاملة الآخرين باحترام وتقدير، انطلاقاً من الثقة بقدراتهم، إن متابعة القائد مدى التزام الآخرين بمعايير العمل لا يمنع، وجود موقف إيجابي للقايد تجاه القادمين من جهات وثقافات مختلفة.

ووجدت الدراسة أيضاً أن خصائص القيادة تختلف من حيث درجة الأهمية والتطبيق حسب جنس المدير (ذكراً أو انثى) حيث يرى المعلمون والمعلمات بأن المديرات الإناث يقمن بدور قيادي فعال في إلهام الموظفين بالرؤية المشتركة أكثر من نظرائهم الذكور. وقد اختلفت آراؤهم حول أهمية دور القائد في إلهام الموظفين بالرؤية المشتركة. بينما توافقت آرائهم في باقي الصفات. كذالك وجدت الدراسة أن خصائص القيادة تختلف من حيث درجة الأهمية باختلاف الجنسية حيث أن مواطني دولة الأمارات يعطون درجة أهمية أكبر بدور القائد في إلهام الموظفين بالرؤية المشتركة. أما من حيث درجة التطبيق فقد توافقة الآراء فيما يتعلق بجميع الخصائص الموجودة في الدراسات السابقة ولكن من حيث امتلاك القائد الفعال لصفات العقلية المتفتحة فكان تطبيق هذه الصفات لصالح غير المواطنين بدرجة أكبر

Share

COinS