Date of Award

4-2017

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Judicial Studies (MJS)

Department

Private Law

First Advisor

Dr. Muhammed Hassan Ali Muhammed

Second Advisor

Dr. Nagi Wakim

Third Advisor

Dr. Magdi Suaib

Abstract

This thesis deals with the idea of transformation the defective administrative decision to another lawful decision as one of the means which lets the will of the administration survive, and reduce the administrative decision nullity cases, and its negative effects on the administration and on individuals as well.

This idea means that if the void administrative decision or the voidable one contains the elements of another correct decision, the latter one will be considered as the legal and true decision if it obviously appears that the intention of the administration would tend to the new decision if it had known the invalidity of the original decision.

This idea was not well-known in the scope of the public law, but has been borrowed from the scope of the private law by analogy with the idea of turning the illegal act of law into the correct legal act, and specifically in the field of contracts.

This study is of great importance because of the privacy of administrative decisions as they have their own characteristics and advantages which make them different\ from other legal actions, in addition to the absence of a specific legal text about the administrative law; despite of its great benefits that can be achieved for both administration and individuals.

This study aims to clarify the idea of the defective administrative decisions transformation by searching in the origin and conditions of the legal acts transformation idea in the scope of the private law, either in the old laws or new legislations, and also deals with the concept and conditions of the defective administrative decisions transformation, then distinguishes it from similar lawful ideas in the first chapter.

In the second chapter, the study deals with the position of law scholars (fiqh) and judiciary regarding the idea of transforming the defective administrative and its legal basis, furthermore search the transformational procedures and the designated authority, and the legal nature of the transformation and its period and effects.

The conclusion from this study emphasizes the importance of the implementation of this idea on the defective administrative decisions inorder to save it from nullity, but despite of this idea advantages, many countries have not implemented or considered it. even some of the countries that accepted the idea apply it in a very narrow limit, and This is what can be noticed due to the so limited number of judicial decisions. This raises many questions about the level of understanding of the idea and its effectiveness and benefits, especially as it has not been legislated in the public law yet.

Comments

تتناول الأطروحة فكرة تحوّل القرار الإداري المعيب إلى قرار أخر سليم باعتبارها وسيلة من وسائل إنقاذ إرادة الإدارة، والتخفيف من حالات بطلان القرار الإداري وما يتبع هذا البطلان من آثار سلبية على الإدارة والأفراد على حد سواء.

ومفاد هذه الفكرة أنه إذا كان القرار الإداري الباطل أو القابل للإبطال يتضمن أركان قرار إداري آخر صحيح، فإن الأخير يصح باعتباره القرار الذي توافرت أركانه، إذا تبين أن نية الإدارة كانت تنصرف إلى القرار الجديد لو علمت ببطلان القرار الأصل.

وهذه الفكرة لم تكن معروفة في نطاق القانون العام وإنما تمت استعارتها من نطاق القانون الخاص قياساً على فكرة تحوّل التصرف القانوني الباطل إلى تصرف قانوني صحيح، وتحديداً في مجال التصرفات العقدية.

وتنبع أهمية هذه الدراسة من خصوصية القرارات الإدارية حيث أن لها صفات ومزايا تجعلها تختلف عن غيرها من التصرفات القانونية الأخرى، بالإضافة إلى عدم وجود نص خاص بالتحوّل في القانون الإداري بالرغم الفائدة الكبيرة التي يحققها سواء بالنسبة للإدارة أو الأفراد.

وقد سعت هذه الدراسة إلى توضيح فكرة تحوّل القرارات الإدارية، من خلال تقسيم البحث إلى فصلين، يتناول الأول منها البحث في نشأة فكرة تحوّل التصرفات القانونية في نطاق القانون الخاص سواء في الشرائع القديمة أو التشريعات الحديثة، بالإضافة إلى الشروط الواجب توافرها لإعمال التحوّل، كما تناول أيضاً مفهوم تحوّل القرار الإداري المعيب وشروط هذا التحوّل، وتمييزه عن غيره من الأفكار القانونية المشابهة.

وتناول الفصل الثاني منها موقف الفقه والقضاء من فكرة تحوّل القرار الإداري المعيب والأساس القانوني لهذه الفكرة، بالإضافة إلى بحث إجراءات التحوّل والجهة المختصة بإجرائه، والطبيعة القانونية للتحوّل وميعاده، وآثاره.

وخلصت الدراسة إلى التأكيد على أهمية تطبيق هذه الفكرة على القرارات الإدارية المعيبة لإنقاذها من البطلان، ولكن بالرغم من مزايا هذه الفكرة إلا أن العديد من الدول لم تطبقها ولم تأخ بها، حتى أن بعض الدول التي أخذت بها تطبقها بصورة قليلة وهو ما تظهره قلة الأحكام القضائية الصادرة عن القضاء الإداري بهذا الخصوص، مما يثير الكثير من التساؤلات حول فهم هذه الفكرة وإدراك مدى جدواها خصوصاً أنها تقنن في نطاق القانون العام بعد

Included in

Law Commons

Share

COinS