Date of Award

11-2016

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

أ . د محمد الزيودي

Second Advisor

د . هالة الحويرص

Third Advisor

د. عوشة المهيري

Abstract

This study aimed to investigate the effectiveness of using CoRT 1 entitled "Breadth “on developing the creative thinking skills of high-achieving students through a case study of an individual high-achiever. The study sample consisted of an individual high-achiever female student, in the 10th grade, studying at one of the schools in the United Arab Emirates during the academic year 2015-2016. She was purposely selected, as she was a high-achiever. The tools used in the study included: Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT)- Verbal Form A, which had a high level of reliability and validity as checked by the researcher; and CoRT 1 entitled "Breadth".

The researcher collected the required data about the sample through an interview, applied Verbal TTCT -Form A as a pretest, then started implementing CoRT1. After that, Verbal TTCT Form A was applied again as a post-test, and the means of both pre and posttests were compared.

The findings of the study showed that there was an effect of CoRT (1) on developing the creative thinking skills of the individual high-achieving student - which include fluency, flexibility, and originality- as well as on the total score of the test. There was a difference between the means of the pre and posttests in fluency, flexibility, and originality, as well as in the total scores of the tests in favor of the posttest.

Comments

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس فاعلية برنامج الكورت بجزئه الأول – توسعة مجال الإدراك في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلبة الفائقين دراسياً من خلال دراسة حالة لطالبة فائقة دراسياً. تكونت عينة الدراسة من طالبة فائقة دراسياً في المرحلة الثانوية –الصف العاشر مسجلة في إحدى المدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم بدولة الإمارات العربية المتحدة خلال العام الدراسي 2015-2016. تم اختيارها بطريقة قصدية لكونها فائقة دراسياً. تم تطبيق اختبار للتفكير الإبداعي (TTCT) بصورته اللفظية (أ) بعد أن قامت الباحثة بالتأكد من صدق وثبات الاختبار، بالإضافة إلى برنامج كورت (1) توسعة مجال الإدراك.

قامت الباحثة بجمع البيانات المطلوبة حول عينة الدراسة من خلال مقابلة أجرتها معها، قم قامت بتطبيق اختبار تورانس للتفكير الإبداعي TTCT بصورته اللفظية (أ) كاختبار قبلي، من ثم باشرت بتطبيق برنامج كورت (1) –توسعة مجال الإدراك. وبعد نهاية البرنامج، تمت إعادة تطبيق اختبار تورانس للتفكير الإبداعي TTCT بصورته اللفظية (أ) كاختبار بعدي، وتمت مقارنة متوسط درجات الاختبارين للتأكد من فروض الدراسة.

أشارت الدراسة إلى فاعلية برنامج كورت (1) توسعة مجال الإدراك في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطالبة الفائقة (عينة الدراسة) على كلّ من أبعاد الطلاقة والمرونة والأصالة، بالإضافة إلى الدرجة الكلية للاختبار. حيث بيّنت النتائج وجود فروق بين متوسطات درجات اختبارّي تورانس اللفظي (أ) للتفكير الإبداعي القبلي والبعدي على أبعاد الطلاقة والمرونة والأصالة والدرجة الكلية للاختبار البعدي للطالبة عينة الدراسة.

Included in

Education Commons

COinS