Date of Award

11-2016

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Special Education

First Advisor

د . محمد الزيودي

Second Advisor

د . هالة الحويرص

Third Advisor

د . عوشة المهيري

Abstract

This study aimed to identify the effectiveness of an early intervention training program based on verbal behavior in the development of the communication skills of children with autism in Saudi Arabia. The study sample consisted of 12 children with Autism, aged 4-6 years, who had been identified as having average and less than average degrees of autism according to Gilliam Autism Rating Scale. The sample has been selected purposely from Human Development Center in Riyadh. The study used the following tools, after checking their validity and reliability by the researcher: Teacher's Rating of Autistic Child Joint Attention Scale (Isa, 2008); a translated version of Behavior Language Assessment Form (BLAF) (Sundberg, 1998); and Roaa Program for the Autistic Child, which is based on the theory of verbal behavior, and was implemented in the Human Development Center in Riyadh in 2016. The study followed a quantitative, semi-empirical approach to answer its questions. The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the mean rank scores of the pre and post measurements of the sample according to Teacher's Rating of Autistic Child Joint Attention Scale and according to Behavioral Language Assessment Form, in favor of the post measurement. However, there were no statistically significant differences between the mean rank scores of the post and follow-up measurements of the sample according to the Teacher's Rating of Autistic Child Joint Attention Scale and Behavioral Language Assessment Form due to the impact of the program, which indicates the continuity of the program's effectiveness.

Comments

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي في التدخل المبكر على السلوك اللفظي في تنمية مهارات التواصل لدى أطفال من ذوي إضطراب التوحد في المملكة العربية السعودية. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي اضطراب التوحد، ممن حققن درجات توحد متوسط وأقل من المتوسط حسب مقياس جيليام التقديري لتشخيص التوحد. تم اختيار العينة بطريقة قصدية منتظمة، تضمنت للأطفال الذين تتراوح أعمارهم من (6-4) سنوات، والمنتسبين إلى مركز تنمية الإنسان في الرياض. وتم تطبيق الأدوات التالية في الدراسة بعد أن تحققت الباحثة من صدق الأدوات وثباتها: مقياس تقدير المعلم للانتباه المشترك لدى الطفل التوحدي (عيسى، 2008)، ومقياس مترجم لتقييم السلوك اللفظي (Sundberg, 1998) وبرنامج رؤى للطفل التوحدي القائم على نظرية السلوك اللفظي، وتم تطبيق البرنامج في مركز تنمية الإنسان في الرياض في الفترة الزمنية 2016. استخدمت الدراسة المنهج الكمي الشبه تجريبي، للإجابة على أسئلة الدراسة.

وقد أظهرت نتائج الدراسة أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات رتب درجات أطفال العينة بين القياس القبلي والبعدي على مقياس تقدير المعلم للانتباه المشترك للطفل التوحدي، ومقياس تقييم السلوك اللفظي تعود لصالح القياس البعدي. بينما لم يكن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في متوسطات رتب درجات أطفال العينة بين القياس البعدي والتتبعي على مقياس تقدير المعلم للانتباه المشترك للطفل التوحدي، ومقياس تقييم السلوك اللفظي تعزى لأثر البرنامج التدريبي، مما يشير إلى استمرارية فاعلية البرنامج.

Included in

Education Commons

COinS