Date of Award

10-2016

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Curriculum & Instruction

First Advisor

أ.د.محمد جابر قاسم

Second Advisor

د. محمد عبد الظنحانى

Third Advisor

د . نجوى الحوسني

Abstract

هدفت هذه الدراسة إلى تحديد معايير التقويم اللغوي و درجة تطبيقها في دولة الإمارات العربية المتحدة، و تحديد ما إذا كان تطبيق هذه المعايير يختلف بإختلاف متغيري الوظيفة و الخبرة أم لا ؟ و تقديم تصور لعلاج واقع التقويم اللغوي، و ذلك من خلال الإجابة عن الأسئلة الآتية: 1- ما معايير التقويم اللغوي التي يجب أن يتم تقويم تعلم الطلاب في اللغة العربية بناءًعليها ؟ 2- ما واقع تقويم الطلبة في اللغة العربية وفق معايير التقويم اللغوي من جهة نظرمعلمي و معلمات اللغة العربية، و رؤساء الأقسام و مسؤؤولي التطوير و الجودة ؟ 3- ما الفرق في واقع تطبيق معايير التقويم اللغوي في دولة الإمارات العربية المتحدة وفقاً لمتغيري الوظيفة و الخبرة ؟ 4- كيف يمكن تطوير نظام تقويم تعلم الطلبة في اللغة العربية في ضوء معايير التقويم اللغوي ؟

و لتحقيق هذه الأهداف، اتَّبع الباحثُ المنهجَ الوصفي التحليلي مستخدماً أداتين هما قائمة،و استبانة، و قد اشتملت العينة على (108) معلم و معلمة و (20) رئيس قسم و (3) من مسؤولي تطوير جودة التعليم لمادة اللغة العربية (الموجهين) العاملين للحلقة الثانية في مدارس مجلس أبوظبي للتعلم من أصل 494 مجتمع الدراسة بنسبة 26.51 % ،حيث قام الباحث بتوزيع استبانة معايير التقويم اللغوي على هذه العينة لاستطلاع آرائهم بشأن تطبيق معايير التقويم اللغوي و لمعالجة البيانات إحصائياً، استخدم الباحث برنامج الرزم لإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). و قد توصل إلى مجموعة من النتائج أهمها:

تم تحديد قائمة معايير التقويم اللغوي التي اشتملت على 169 مؤشراً، تتوزع على (3) محاور رئيسية و (19) معياراً. و كانت درجة تطبيق المحاور الثلاثة الرئيسية (متوسطة) بمتوسط موزون و قدرة (3.12).

- لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي عينة الدراسة وفقاً لمتغير الوظيفة و الخبرة.

تم تقديم تصور لتطوير نظام التقويم اللغوي في الإمارات لتصميم حقيبة تدريبية للمعلمين، و رؤساء الأقسام و الموجهين لتدريبهم على معايير التقويم اللغوي، و الأساليب الحديثة في التقويم. و من أهم توصيات الدراسة: تطبيق أساليب التقويم اللغوي الحديثة مثل التقويم القائم على الأداء و غيره، و تقويم الطلبة في ضوء معايير التقويم اللغوي، و تطوير مناهج اللغة العربية وفقاً لها، و عقد دورات تدريبية وورش عمل لتدريب رؤساء الأقسام، و المعلمين و الموجهين الإضافة إلى إعداد دليل للمعلم لمساعدته في كيفية تطبيق معايير التقويم اللغو

Comments

This study aims to identify the linguistic evaluation standards, recognize the extent of their applications in UAE. The study also tries to answer the following questions:

1. What are the linguistic evaluation standards that must assess students' learning in the Arabic language?

2. What is the reality of student evaluation in Arabic language according to the linguistic evaluation standards from the point of view of teachers, heads of faculty (HOFs) and academic improvement quality officers (AQIOs) of Arabic language?

3. What are the differences in the reality of applying linguistic evaluation standards according to the variables of the function and the experience in UAE?

4. How can we develop a system for assessing student learning in the Arabic language in the light of the linguistic evaluation standards? To achieve these goals, the researcher followed the descriptive analytical method using two tools, the list and the survey. The sample has included 108 teachers, 20 HOF and 3 AQIO for Arabic language who are working in cycle two in the schools of Abu Dhabi Education Council.

•The result of the study indicated the following

1- Identifying linguistic evaluation standards, which included 169 indicator, classified under 3 main themes and 19 standards.

2- The degree of application of the three main themes were medium-weighted on the average of (3.12).In addition to that There are no statistically significant differences between the averages of the study sample according to the variables of function and experience.

3- a proposal for the development of linguistic evaluation in (UAE) has been introduced by designing a training scheme for teachers, HOF and AQIO.

•The study recommended the following:

1 Reconsidering the current evaluation practices that rely on traditional tests and applying modern methods such as performance-based evaluation…etc.

2 -Developing the curriculum, especially allocations of the measurement and evaluation that are used by future teachers.

3-Holdoing training sessions and training workshops for heads of faculty, academic quality officers, and supervisors of field training on how to apply linguistic evaluation standards and the use of modern evaluation methods.

4. Preparing a guide for the teacher to use the linguistic evaluation standards and the modern methods of evaluation for the second cycle in the Arabic language.

5. Organizing consecutive and periodical training evaluation programs for teachers of Arabic language who have different years of teaching experience on the modern methods of evaluation including performance-based evaluation in order to improve the quality of their performance when they assess their students in the various areas of the Arabic language.

COinS