Date of Award

12-2014

Document Type

Thesis

Degree Name

Master of Education (MEd)

Department

Educational Leadership

First Advisor

Dr. Ali Ibrahim

Second Advisor

Dr. Ali AlKaabi

Third Advisor

Dr. Qasim Alshannag

Abstract

School leadership includes several elements; one of them is technology leadership that is necessary for the success of technology integration in education. The purpose of this study is to describe the state of technology integration in Sharjah City Government Schools based on a juxtaposition and comparison of principals' perceived practices of technology integration and teachers' perceptions. This technique of study would help in reaching a more trusted image of technology integration at Sharjah schools. The second purpose was to investigate the influence of the principals' gender on integrating technology in their schools, in addition to identify the main challenges that faced Sharjah government schools' principals in integrating technology in their schools. The descriptive approach was used to collect the quantitative data through administering the Educational Technology Survey for principals and teachers. A sample of 34 government school principals and 344 teachers responded to the survey. The findings indicated that a difference exists between principals' and teachers’ perceptions of Sharjah City government school principals' ability to integrate technology in their schools based on National Edu-cational Technology Standards for Administrators (NETS-A). Standard I (Visionary Leadership) was the least level achieved in comparison to the other standards. Moreover, gender had a significant difference just in Standard II “Digital Age Learning Culture” in the favor of female. The high cost of integrating technology and lack of funding, continuous production of new technology tools and the inability to cope with them, lack of professional development programs, and lack of skilled and qualified teachers in integrating technology were the most important challenges that faced Sharjah City principals in integrating technology in their schools.

Comments

ينطوي تحت قيادة المدرسة الفاعلة عناصر عدة، ومن أحد تلك العناصر قيادة التكنولوجيا التي تعتبر مهمة جدا لضمان نجاح دمج التكنولوجيا في التعليم. الغرض من هذه الدراسة هو وصف واقع دمج مدارس الشارقة الحكومية للتكنولوجيا من وجهة نظر مديري المدارس ومعلميها. الغرض الثاني من الدراسة هو استكشاف أثر متغير نوع جنس المدير على دمج التكنولوجيا في مدارسهم، بالإضافة لتحديد التحديات الرئيسية التي تواجه مديري مدارس مدينة الشارقة الحكومية في دمج التكنولوجيا في التعليم. تم استخدام منهجية البحث الوصفي لجمع البيانات الكمية من خلال تطبيق استبانة قيادة التكنولوجيا على كل من مديري المدارس والمعلمين. واشتملت عينة الدراسة على 43 مديراً و 433 معلماً . دلت النتائج على وجود اختلاف بين مدراء المدارس والمعلمين في تصوراتهم عن قدرة مدراء مدارس مدينة الشارقة الحكومية على دمج التكنولوجيا في التعليم بناء على معايير قيادة التكنولوجيا الخاصة بالإداريين ) NETS-A (. وقد كان المعيار الأول " القيادة ذات رؤية" اقل تحقيقا من بين المعايير الخمسة . ودلت النتائج كذلك على أنه يوجد فرق بناء على نوع الجنس لصاح الإناث في المعيار الثاني " ث

COinS